Ο Ευάγγελος Κελεσίδης είναι εκπαιδευτικός ΠΕ70 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στις Επιστήμες της Αγωγής και Διδακτορικό Δίπλωμα στην Ιστορία της Εκπαίδευσης από το ΠΤΔΕ του ΑΠΘ. Έχει πτυχίο στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών από την πρώην ΑΒΣΘ (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) και μετεκπαίδευση στο Διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός» του ΑΠΘ.
Από το 1987 μέχρι το 2010 υπηρέτησε ως δάσκαλος σε Δημοτικά Σχολεία (από μονοθέσιο έως πολυθέσια) της Ευρυτανίας, της Δυτικής και της Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Έχει διατελέσει στέλεχος της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα Προϊστάμενος και Διευθυντής Σχολικής Μονάδας, Σχολικός Σύμβουλος και τώρα Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Είναι Καθηγητής-Σύμβουλος στο ΠΜΣ «Εκπαίδευση Ενηλίκων» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Έχει διδάξει, επίσης, στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ και στο Διδασκαλείο «Δημ. Γληνός».
Είναι επιστημονικά υπεύθυνος του επιμορφωτικού προγράμματος «Επίλυση Συγκρούσεων και Διαχείριση Κρίσεων στο Σχολείο – Διαχείριση Σχολικής Τάξης» του ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ.
Έχει συμμετάσχει ως επιμορφωτής σε πολλά σεμινάρια του ΙΕΠ, του ΕΚΔΔΑ, στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία καθώς και ως διοργανωτής επιμορφωτικών δράσεων και σεμιναρίων από τη θέση στελέχους της εκπαίδευσης.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται γύρω από τη μεθοδολογία και το υλικό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τα ζητήματα της διαχείρισης της σχολικής τάξης, των σχέσεων σχολείου-οικογένειας και την εκπαιδευτική πολιτική.
Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Ενδεικτικά: Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στο Δημοτικό Σχολείο (2005), Ο Κινηματογράφος ως Παράγοντας Διαμόρφωσης των Ιστορικών Ιδεών των Παιδιών (2009), Επιθετική συμπεριφορά στο Σχολείο: Ζητήματα και προτάσεις (2013), Διαμόρφωση και Εφαρμογή της Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2015), eργαλεία Γλώσσας (2015), eργαλεία Μαθηματικών (2015), Επίλυση συγκρούσεων και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο και την τάξη (2020).
Έχει δημοσιεύσει πλήθος άρθρων σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά και έχει πραγματοποιήσει πολλές εισηγήσεις σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια.
Εν όψει του Δεύτερου Πανελλήνιου Επιστημονικού Συνεδρίου, που θα πραγματοποιηθεί σήμερα Παρασκευή 29/11 και ώρα 17:00μ.μ. και το Σάββατο 30/11 όλη την ημέρα, ο κ. Κελεσίδης , απαντά σε ερωτήματα που απασχολούν τόσο τους γονείς, όσο και τους εκπαιδευτικούς .
1. Ποια είναι η σπουδαιότητα του εν λόγω συνεδρίου ;
Η σπουδαιότητα του συνεδρίου “Σχολείο, Οικογένεια και Κοινότητα: Συνεργασία, Προκλήσεις, Δυσκολίες και Προοπτικές” έγκειται στην προώθηση ενός πολυεπίπεδου διαλόγου σχετικά με τη συνεργασία αυτών των τριών θεσμών της κοινωνίας. Το συνέδριο φιλοδοξεί να προσφέρει ένα φόρουμ ανταλλαγής απόψεων, καλών πρακτικών και στρατηγικών για την ενίσχυση της διασύνδεσης αυτών των φορέων, αντιμετωπίζοντας παρερμηνείες και αναποτελεσματικές προσεγγίσεις.
Μέσα από τις κεντρικές ομιλίες, τα εργαστήρια και τις ερευνητικές παρουσιάσεις, επιχειρεί να αναδείξει τις προοπτικές μιας ολοκληρωμένης και δυναμικής συνεργασίας, η οποία εστιάζει στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην ολιστική ανάπτυξη των παιδιών, αναδεικνύοντας τον ρόλο του σχολείου ως κεντρικού θεσμού και την κοινότητα ως ενεργού υποστηρικτή.
2. Ποιες ανάγκες έρχεται να καλύψει αυτό το συνέδριο;
Το συνέδριό μας καλύπτει κρίσιμες ανάγκες που αναδύονται από τη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα και την κοινωνική δυναμική. Συγκεκριμένα:
α) Την ενίσχυση της συνεργασίας και των σχέσεων μεταξύ σχολείου, οικογένειας και κοινότητας, καλύπτοντας την ανάγκη για αποτελεσματική αλληλεπίδραση που θα ενισχύσει την εκπαιδευτική και κοινωνική υποστήριξη των μαθητών.
β) Την αντιμετώπιση των προκλήσεων και την ανάγκη κατανόησης και διαχείρισης των δυσκολιών που ανακύπτουν από τις διαφοροποιημένες προσδοκίες και πρακτικές μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων.
γ) Την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, προσφέροντας εργαλεία και γνώσεις στους εκπαιδευτικούς για να ενισχύσουν τη συνεργασία με γονείς και τοπικούς φορείς, επιλύοντας ζητήματα όπως η διαχείριση συγκρούσεων και η ενίσχυση της συμμετοχής.
δ) Την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς έχει ως αφετηρία την προσέγγιση που τοποθετεί το παιδί στο επίκεντρο, παρέχοντας παράλληλα στρατηγικές για τη συναισθηματική, κοινωνική και γνωστική του ανάπτυξη.
ε) Την προώθηση καλών πρακτικών, δηλαδή, τη διάχυση εθνικών και διεθνών καλών πρακτικών, ανταποκρινόμενο στην ανάγκη για ενημέρωση και εφαρμογή αποδοτικών στρατηγικών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
στ) Την αντιμετώπιση του σύγχρονου φαινομένου της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού εστιάζοντας σε στρατηγικές πρόληψης της σχολικής βίας, για ένα ασφαλές και συμπεριληπτικό σχολικό περιβάλλον, μέσα από την υγιή συνεργασία και τη συντονισμένη δράση των τριών θεσμών, σχολείου, οικογένειας και κοινότητας.
3.Τα συνέδρια όμοιου χαρακτήρα θεωρείτε ότι θα έπρεπε να έχουν μεγαλύτερη συχνότητα;
Θα έλεγα ότι δράσεις με παρόμοια θεματική, που αποβλέπουν στη στενότερη συνεργασία του Σχολείου, της Οικογένειας και της Κοινότητας θα ήταν ωφέλιμο να διοργανώνονται συχνότερα καθώς συμβάλλουν στον διάλογο, στην ανταλλαγή ιδεών και στην προώθηση καλών πρακτικών μεταξύ εκπαιδευτικών, γονέων και φορέων της κοινότητας προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας. Όταν δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες και εφαρμόζονται στρατηγικές που προωθούν τη γονική εμπλοκή, η συμμετοχή αυξάνεται σημαντικά, με θετικές επιπτώσεις στη μαθησιακή πορεία των μαθητών και στις σχέσεις σχολείου-οικογένειας.
4. Το συνέδριο απευθύνεται πρωταρχικά σε γονείς και κηδεμόνες. Από τις διαπιστώσεις σας στα προηγούμενα συνέδρια συμμετέχουν οι γονείς; Αν όχι, που το αποδίδετε;
Η συμμετοχή των γονέων σε συνέδρια ή δράσεις παρόμοιου χαρακτήρα δεν είναι πάντα ισχυρή, γεγονός που οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η έλλειψη χρόνου, η απουσία ενημέρωσης ή η αίσθηση ότι οι γνώσεις και οι απόψεις τους δεν αξιοποιούνται επαρκώς. Εργαζόμαστε, όμως, για να το αλλάξουμε καθώς είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτός ο δρόμος είναι για το καλό των παιδιών και της κοινωνίας.
5.Επίσης ποιες θεματικές θα μπορούσαν να ενισχύσουν τον διάλογο μεταξύ σχολείου-οικογένειας;
Για την ενίσχυση του διαλόγου μεταξύ σχολείου και οικογένειας, οι θεματικές που μπορούν να προωθήσουν τη συνεργασία και την αμοιβαία κατανόηση περιλαμβάνουν:
α) Αποτελεσματική επικοινωνία Σχολείου-Οικογένειας. Σε αυτήν τη θεματική επιχειρείται εξερεύνηση μεθόδων και εργαλείων που διευκολύνουν την τακτική και ανοιχτή επικοινωνία.
β) Γονική εμπλοκή στη μάθηση, αναδεικνύοντας προγράμματα και στρατηγικές που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των γονέων στη μαθησιακή διαδικασία στο σπίτι και στο σχολείο.
γ) Διαχείριση συγκρούσεων και καλλιέργεια εμπιστοσύνης μέσα από βιωματικά εργαστήρια για την αναγνώριση και επίλυση παρερμηνειών ή εντάσεων μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
δ) Ευημερία των μαθητών στο σχολείο και στο σπίτι. Συζήτηση για την υποστήριξη της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών μέσω κοινών δράσεων σχολείου και οικογένειας.
ε) Ενίσχυση των δεξιοτήτων των γονέων και των εκπαιδευτικών, μέσα από δράσεις που εκπαιδεύουν γονείς και εκπαιδευτικούς σε δεξιότητες όπως η διαχείριση χρόνου, η κατανόηση της παιδικής συμπεριφοράς και η συνεργασία.
6.Οι οικογένειες, διαπιστώνετε ότι είναι κοντά στο σχολείο, είναι συνεργάτες του σχολείου και των εκπαιδευτικών;
Σε γενικές γραμμές οι γονείς είναι κοντά στο σχολείο, το κρίσιμο σημείο είναι η σχέση αυτή να είναι και αποτελεσματική. Για εμάς τους εκπαιδευτικούς οι γονείς θεωρούνται ουσιαστικοί συνεργάτες μας. Όταν υπάρχουν, καλή επικοινωνία, αμοιβαίος σεβασμός και στρατηγική συνεργασίας, τότε έχουμε μια υγιή σχέση προς όφελος των παιδιών. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να αναγνωρίζουν τόσο τους γονείς όσο και τους εκπαιδευτικούς ως πρότυπα και πηγές καθοδήγησης στη ζωή τους. Αυτή η διπλή εκτίμηση ενισχύει την αυτοεκτίμηση και την ασφάλειά τους, καθώς αντιλαμβάνονται ότι οι βασικοί ενήλικες στη ζωή τους συνεργάζονται για το καλό τους.
Φανταστείτε πώς αισθάνεται ένα παιδί που υποχρεώνεται καθημερινά να πηγαίνει στο σχολείο, ενώ κάποιες φορές είναι κουρασμένο ή θεωρεί πως έχει κάτι καλύτερο πιο ελκυστικό να κάνει στο σπίτι, όπως το να παίξει, και όταν το σχολείο προσκαλεί τους γονείς του σε κάποια δράση, ομιλία ή συνεργασία, αυτοί να επικαλούνται κούραση ή κάποια άλλη δικαιολογία και να μην πηγαίνουν.
Πώς να αισθάνεται άραγε; Σίγουρα βιώνει μια εσωτερική σύγκρουση. Αυτή η σύγκρουση μπορεί να επιδεινωθεί όταν παρατηρεί ότι οι γονείς του, οι οποίοι
αποτελούν τον βασικό συναισθηματικό του πυλώνα, δεν ανταποκρίνονται σταθερά στις προσκλήσεις του σχολείου.
Πώς να συνεχίσει να αγαπά το σχολείο όταν τα πρότυπά του, οι γονείς του, με τη στάση τους δείχνουν ότι οι προσπάθειές του να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του σχολείου δεν εκτιμώνται ούτε καν από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή του; Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αποθάρρυνση και έλλειψη κινήτρου για μάθηση ή συμμετοχή σε σχολικές δραστηριότητες. Επιπλέον, η απουσία των γονέων από σχολικές δράσεις ενδέχεται να δημιουργήσει στο παιδί μια αίσθηση μοναξιάς ή σύγκρισης με άλλα παιδιά που βλέπουν τις οικογένειές τους να εμπλέκονται ενεργά. Είναι σημαντικό οι γονείς να κατανοήσουν ότι η παρουσία τους σε τέτοιες δραστηριότητες δεν είναι μόνο μια υποχρέωση αλλά μια ευκαιρία να στηρίξουν ψυχολογικά και συναισθηματικά το παιδί τους, ενισχύοντας τον δεσμό τους και δείχνοντάς του ότι οι προσπάθειές του έχουν αξία.
7. Ένας από τους στόχους του συνεδρίου είναι η καλλιέργεια της κουλτούρας συνεργασιών μεταξύ σχολείου-οικογένειας-κοινότητας. Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας πως θα μπορούσε να διευρυνθεί εκτός από τις ενημερωτικές συναντήσεις για την πρόοδο των μαθητών/τριών;
Είναι επιτέλους κατάλληλος ο χρόνος να διευρυνθεί η συνεργασία μέσα από δράσεις που εστιάζουν όχι μόνο στις ακαδημαϊκές επιδόσεις των μαθητών, αλλά και στην ολιστική ανάπτυξη του παιδιού, να δούμε δηλαδή, την κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη. Διότι στο τέλος, αυτό είναι που θα μείνει.
Οπότε, η συνεργασία σχολείου-οικογένειας εκεί οφείλει να αποβλέπει πρωτίστως. Σε κοινές δράσεις με το σχολείο, όπως κοινές πολιτιστικές εκδηλώσεις, ημέρες εθελοντισμού ή οικογενειακά project, που ενσωματώνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες των γονέων και βοηθούν στη δημιουργία μιας ισχυρής κοινότητας που στηρίζει την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών.
Όταν ένα παιδί αναπτύξει πλήρως τις κοινωνικοσυναισθηματικές του δεξιότητες, δημιουργείται ένα σταθερό υπόβαθρο που ενισχύει και τις ακαδημαϊκές του επιδόσεις. Η αυτοπεποίθηση, η ικανότητα διαχείρισης του άγχους, η ενσυναίσθηση και οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι βασικές παράμετροι που επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο το παιδί προσεγγίζει τη μάθηση. Ένα παιδί που έχει αυτογνωσία, και που μπορεί να διαχειριστεί συναισθηματικές προκλήσεις και να συνεργαστεί με τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς του, είναι πιο πιθανό να αναπτύξει μια θετική στάση προς τη μάθηση.
8. Οι κεντρικές ομιλίες του συνεδρίου εστιάζουν στις οικογένειες-στους γονείς. Ποιοι είναι οι σχετικοί προβληματισμοί;
Οι κεντρικές ομιλίες του συνεδρίου θέτουν το παιδί στο επίκεντρο, αναδεικνύοντας τον ρόλο της οικογένειας και τη σχέση της με το σχολείο και την κοινότητα ως κρίσιμους παράγοντες για την ολόπλευρη ανάπτυξή του. Οι προβληματισμοί επικεντρώνονται στο πώς μπορούν να δημιουργηθούν συνθήκες όπου το σχολείο, η οικογένεια και η κοινότητα θα συνεργάζονται αποτελεσματικά, ξεπερνώντας τις προκλήσεις που επιβάλλουν οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, οι πολιτισμικές διαφορές ή και οι διαφορετικές προσεγγίσεις στην ανατροφή των παιδιών.
Καλούμε, λοιπόν, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να συμμετάσχουν ενεργά στο συνέδριο, το οποίο θα αποτελέσει ένα μοναδικό φόρουμ διαλόγου και ανταλλαγής εμπειριών την Παρασκευή 29/11 και ώρα 17:00μ.μ. και το Σάββατο 30/11 όλη την ημέρα.
Μέσα από τις ομιλίες, τις εισηγήσεις και τα βιωματικά εργαστήρια, θα έχουμε την ευκαιρία να διερευνήσουμε από κοινού τρόπους ενίσχυσης της συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα, με στόχο τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που στηρίζει τη μάθηση και την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.
Απλώνουμε το χέρι και λέμε, ελάτε μαζί να συνδιαμορφώσουμε το μέλλον της συνεργασίας μας, το μέλλον των παιδιών μας!
Ιστοσελίδα του συνεδρίου: https://www.sxoleio.eisodos.com/
Ζωντανή μετάδοση της πρώτης μέρας: https://www.youtube.com/live/KkzYTqFAbo