Ενόψει της έκδοσης των σχετικών ΚΥΑ για την άρση της απαγόρευσης και για τον τρόπο λειτουργίας των σχολικών μονάδων μετά την άρση της αναστολής λειτουργίας τους, το Υπουργείο Παιδείας δίνει αναλυτικές οδηγίες για την επαναλειτουργία τους.
Το ενημερωτικό υλικό περιέχει βασικές πληροφορίες σχετικά με την Covid-19 και τα συμπτώματά της, τους τρόπους μετάδοσης, τα μέτρα αυτοπροστασίας και προστασίας τρίτων και τα μέτρα τα οποία είναι απαραίτητο να ληφθούν σε περίπτωση που εμφανιστούν κρούσματα στο σχολείο.
Τι κάνουμε πριν και αφού μπούμε στην τάξη
Περιμένουμε υπομονετικά στη σειρά
Βάζουμε αντισηπτικό διάλυμα στα χέρια μας
Εάν το θρανίο μας δεν είναι καθαρό, το καθαρίζουμε σχολαστικά
Φροντίζουμε ο χώρος να αερίζεται καλά με φυσικό τρόπο
Τι κάνουμε όταν βγαίνουμε από την τάξη – Διάλειμμα
Βγαίνουμε με σειρά χωρίς να στριμωχνόμαστε και να πέφτουμε o ένας πάνω στον άλλο
Κατεβαίνουμε τις σκάλες χωρίς να συνωστιζόμαστε
Στο προαύλιο κρατάμε αποστάσεις. Μιλάμε με τους φίλους μας αλλά αποφεύγουμε τη
στενή επαφή
Τι κάνουμε όταν το πρωί πριν ξεκινήσουμε για το σχολείο δεν
νιώθουμε καλά
Το αναφέρουμε στους γονείς μας για να ενημερώσουν το γιατρό και το σχολείο
Βάζουμε θερμόμετρο
Παραμένουμε σπίτι και παρακολουθούμε την υγεία μας
Τι κάνουμε όταν δεν έχουμε διαθέσιμο αντισηπτικό διάλυμα για
να καθαρίσουμε τα χέρια μας
Ζητάμε από κάποιο καθηγητή μας
Μέχρι να καταφέρουμε να καθαρίσουμε τα χέρια μας:
Δεν ακουμπάμε το πρόσωπό μας με τα χέρια μας
Δεν πιάνουμε τα προσωπικά μας αντικείμενα
Δεν ακουμπάμε τους άλλους
Τι κάνουμε όταν πρέπει να δανειστούμε ένα αντικείμενο από ένα
συμμαθητή μας
Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι δεν πρέπει να μοιραζόμαστε αντικείμενα με τους
συμμαθητές μας. Γι αυτό το λόγο:
Πριν ξεκινήσουμε το πρωί από το σπίτι πρέπει να έχουμε φροντίσει να έχουμε όλα αυτά
που χρειαζόμαστε για την συγκεκριμένη ημέρα στο σχολείο
Δεν δανειζόμαστε και δεν δανείζουμε αντικείμενα όπως στυλό, μολύβια, γόμες, τετράδια,
χαρτάκια κ.ά
Δεν μοιραζόμαστε κινητά τηλέφωνα, για τα οποία ακολουθούμε τους κανονισμούς του
σχολείου
Στη περίπτωση που πρέπει να δανειστούμε ή να δανείσουμε κάτι το καθαρίζουμε όπως
επίσης και τα χέρια μας
Τι κάνουμε με τον κοινό εξοπλισμό
Αποφεύγουμε τη χρήση κοινού εξοπλισμού
Στον πίνακα γράφει ο καθηγητής με υλικά που θα χρησιμοποιεί μόνο εκείνος
Στο μάθημα της φυσικής αγωγής δεν χρησιμοποιούμε αντικείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή πολλά άτομα ή δεν πραγματοποιούμε ασκήσεις που απαιτούν στενή επαφή
Ειδικά, το πρακτικό μάθημα Εργαστηρίων Πληροφορικής πραγματοποιείται με κάλυψη των
πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε
χρήστη. Συνιστάται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος, πριν και μετά την είσοδο στην αίθουσα, ώστε να τηρείται η σωστή υγιεινή των χεριών.
Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται από πολλούς χρήστες θα πρέπει να καθαρίζεται συχνά και οι χρήστες μετά από κάθε επαφή να πλένουν καλά τα χέρια τους
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ
Λίστα με όσα δεν πρέπει να ξεχνάτε!
Προστατέψτε το παιδί σας, την οικογένειά σας και το σχολείο
– Ενθαρρύνετε τα παιδιά να ακολουθούν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ που
είναι αναρτημένες στο σχολείο και να εφαρμόζουν τα μέτρα
υγιεινής:
– Να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άτομα που παρουσιάζουν
συμπτώματα του ιού και να κρατούν αποστάσεις από τους
ηλικιωμένους ή τα ευάλωτα άτομα της οικογένειας.
– Να βήχουν και να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε ένα
χαρτομάντιλο το οποίο θα πετούν αμέσως σε κάδο
απορριμμάτων.
– Να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για
τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ειδικά πριν τη λήψη φαγητού
και μετά τη χρήση της τουαλέτας.
– Κρατήστε τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν άρρωστα,
επικοινωνήστε άμεσα με γιατρό της πρωτοβάθμιας φροντίδας
υγείας, κατά προτίμηση με γιατρό που παρακολουθεί
συστηματικά τα παιδιά, και ενημερώστε το σχολείο.
– Αποθαρρύνετε τα παιδιά να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους
με πολλά άτομα.
TI ΠΡEΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡIΖΩ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤEYΣΩ ΤΟΝ ΕΑΥTO ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕIO ΜΟΥ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Λίστα με όσα δεν πρέπει να ξεχνάτε!
Προστατέψτε τον εαυτό σας και τους μαθητές σας
● Ενημερώστε τα παιδιά να μείνουν σπίτι αν νιώθουν άρρωστα.
● Εκπαιδεύστε τα παιδιά να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και
νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ή να τα απολυμαίνουν με
αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα μετά από κάθε διάλειμμα και
ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας.
● Βοηθήστε τα παιδιά να συμμετέχουν στον συχνό καθαρισμό των
επιφανειών και των αντικειμένων μέσα στην τάξη (π.χ. θρανία,
τσάντες, βιβλία κλπ).
● Ενημερώστε τα παιδιά για το πόσο σημαντικό είναι να μην
ανταλλάσσουν μεταξύ τους αντικείμενα (π.χ. στυλό, βιβλία,
κινητά τηλέφωνα, χαρτονομίσματα, κέρματα κλπ).
● Παρακολουθήστε καθημερινά τον αριθμό των μαθητών που
λείπουν και ενημερώστε τον διευθυντή του σχολείου σε
περίπτωση που ο αριθμός των απόντων μαθητών αυξάνεται.
● Αφιερώστε χρόνο για να ενημερώσετε τους μαθητές σας για τον
ιό αλλά και για να τους ενθαρρύνετε να μιλήσουν για τους
φόβους τους και τις ανησυχίες τους σχετικά με τον ιό.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Λίστα με όσα δεν πρέπει να ξεχνάς!
Προστάτευσε τον εαυτό σου και το σχολείο σου
Να βήχεις ή να φτερνίζεσαι στον αγκώνα σου ή σε χαρτομάντιλο,
το οποίο θα πετάς αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
Να μην βάζεις τα χέρια σου στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια σου.
Να πλένεις συχνά τα χέρια σου με σαπούνι και νερό για
τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και
μετά τη χρήση της τουαλέτας. Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό,
μπορείς να χρησιμοποιήσεις αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα.
Να μην ανταλλάσσεις αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα,
κινητό τηλέφωνο, χαρτονομίσματα, κέρματα κλπ) με τους
συμμαθητές σου.
Να κρατάς απόσταση 1,5 μ. με τους συμμαθητές σου μέσα στην
τάξη και στους άλλους χώρους του σχολείου, καθώς και με τους
φίλους και γνωστούς σου έξω από το σχολείο.
Σε περίπτωση που εμφανίσεις πυρετό, βήχα ή δυσκολία στην
αναπνοή να ενημερώσεις άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες σου ή
τον καθηγητή σου και να μείνεις σπίτι μέχρι να νιώσεις τελείως
καλά.
Διαδικασία καθαρισμού και εφαρμογής απολυμαντικών σε επιφάνειες και εξοπλισμό στα σχολεία
Γενικές πληροφορίες
Ο νέος κορωνoϊός μπορεί να επιβιώσει σε επιφάνειες και αντικείμενα από ώρες έως
ημέρες ενώ οι υψηλότερες θερμοκρασίες και η έκθεση στο ηλιακό φως μειώνουν το
χρόνο επιβίωσης του.
Ο καθαρισμός των επιφανειών με σαπούνι και νερό απομακρύνει τα μικρόβια και
τους ρύπους από τις επιφάνειες και μειώνει τον κίνδυνο εξάπλωσης του COVID-19.
Η εφαρμογή απολυμαντικών σκοτώνει τους παθογόνους μικροοργανισμούς που
έχουν επιμολύνει επιφάνειες και αντικείμενα μειώνοντας ακόμη περαιτέρω τον
κίνδυνο εξάπλωσης της λοίμωξης. Η αποτελεσματική δράση του καθαρισμού με
χλωριούχο διάλυμα προϋποθέτει η επιφάνεια να έχει καθαριστεί πρώτα με κοινά
καθαριστικά.
Α. Διαδικασία καθημερινής καθαριότητας των σχολείων
1. Το προσωπικό καθαριότητας κατά τη διάρκεια των εργασιών του θα πρέπει να
χρησιμοποιεί τον κατάλληλο προστατευτικό εξοπλισμό που περιλαμβάνει
προστατευτική μάσκα, κατά προτίμηση χειρουργική, προστατευτικά γάντια μιας
χρήσης και στολή εργασίας με πλαστική ποδιά μιας χρήσης. Αμέσως μετά την
αφαίρεση των γαντιών τα χέρια θα πρέπει να πλένονται πολύ καλά με νερό και
σαπούνι ή αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα (τουλάχιστον 60% αλκοόλη).
2. Όλες οι αίθουσες του σχολείου θα πρέπει να αερίζονται πολύ καλά ιδιαίτερα
πριν αλλά και κατά την διάρκεια της καθαριότητάς τους.
3. Η καθαριότητα των επιφανειών με κοινό απορρυπαντικό ή υγρό σαπούνι
προηγείται της χρήσης απολυμαντικών, ιδιαίτερα δε όταν αυτές είναι εμφανώς
λερωμένες.
4. Ο συστηματικός και καθημερινός καθαρισμός επιφανειών (πόμολα, διακόπτες,
πάγκοι, γραφεία, θρανία κ.ά) με κοινά καθαριστικά απαιτεί την τριβή των λείων
επιφανειών και ιδιαίτερα αυτών που αγγίζονται πιο συχνά από τα μέλη της
σχολικής κοινότητας.
5. Ο καθαρισμός υλοποιείται με προϊόντα οικιακής χλωρίνης που είναι
αποτελεσματικά έναντι του κορονοϊού, όταν αραιωθούν κατάλληλα. Εναλλακτικά
μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντισηπτικά αλκοολούχα διαλύματα (με 70%
ελάχιστη συγκέντρωση αλκοόλης) ή οποιοδήποτε άλλο εγκεκριμένο ενεργό
σκεύασμα έναντι των ελυτροφόρων ιών από τον ΕΟΦ.
6. Για τον καθαρισμό του εξοπλισμού και ιδιαίτερα των ηλεκτρονικών συσκευών
πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή. Εάν δεν υπάρχουν
διαθέσιμες οδηγίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα
(τουλάχιστον 70% αλκοόλης) σε μαντηλάκια ή ψεκασμούς, ενώ οι επιφάνειες θα
πρέπει να στεγνώσουν καλά πριν χρησιμοποιηθούν από άλλο μαθητή ή
εκπαιδευτικό.
Σχετικά με τα απολυμαντικά επισημαίνονται τα ακόλουθα:
η χλωρίνη δεν αναμειγνύεται με απορρυπαντικά ή διαλύματα αμμωνίας.
τα διαλύματα χλωρίνης εφαρμόζονται σε επιφάνειες για τουλάχιστον 1 λεπτό και
η αποτελεσματικότητα της δράσης τους διαρκεί για τουλάχιστον 24 ώρες.
η χρήση των απολυμαντικών θα πρέπει να γίνεται όπου επιτρέπεται ανάλογα με
το είδος της επιφάνειας σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
η αραίωση των απολυμαντικών, ο χρόνος εφαρμογής τους, ο χρόνος αερισμού
του χώρου και ο εξοπλισμός του προσωπικού καθαριότητας θα πρέπει να
εκτελούνται σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες χρήσης του κάθε προϊόντος.
Αποθηκεύστε τα απολυμαντικά με τον κατάλληλο τρόπο και κρατήστε τα μακριά
από παιδιά.
Η προετοιμασία του διαλύματος αραιωμένης χλωρίνης γίνεται αναμιγνύοντας: Τέσσερα (4) κουταλάκια (20ml) πυκνής χλωρίνης ανά λίτρο νερού (αραίωση 1/50). Η
συγκέντρωση του πυκνού διαλύματος υποχλωριώδους νατρίου (αδιάλυτη χλωρίνη)
να κυμαίνεται μεταξύ 3% και 5% κατά βάρος. Προσοχή: Να μην χρησιμοποιηθεί
διάλυμα χλωρίνης μικρότερης αραίωσης καθώς μπορεί να είναι ερεθιστικό για το
αναπνευστικό σύστημα κυρίως των παιδιών.
7. Οι μοκέτες πρέπει να καθαρίζονται συχνά με ηλεκτρική σκούπα που
περιλαμβάνει φίλτρο HEPA, αργά και προσεκτικά και προς τις δύο κατευθύνσεις και
δεν πρέπει να τινάζονται γιατί υπάρχει κίνδυνος διασποράς του ιού στον αέρα. Για
τις υπόλοιπες μεγάλες επιφάνειες δεν πρέπει να χρησιμοποιείται κοινή σκούπα.
8. Ο προαύλιος χώρος καθαρίζεται με κοινά απορρυπαντικά και νερό.
9. Υπάρχουν πολλά ζητήματα που προκύπτουν και δεν σχετίζονται με το COVID-19,
όταν ανοίγουν ξανά δημόσια κτίρια και χώρους που έχουν κλείσει για
παρατεταμένες περιόδους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για να
διασφαλίσετε την ασφάλεια του συστήματος νερού του κτιρίου. Δεν είναι
απαραίτητο να καθαρίσετε συστήματα εξαερισμού, εκτός από τη συνήθη
συντήρηση, ως μέρος της μείωσης του κινδύνου για COVID 19.
Β. Σχολεία με επιβεβαιωμένο θετικό κρούσμα COVID-19.
Βασικές αρχές
Προτείνεται η απομόνωση όλων των χώρων που χρησιμοποιούνταν από το
επιβεβαιωμένο θετικό με COVID-19 μέλος της σχολικής κοινότητας, προτού
ξεκινήσει ο καθαρισμός με χρήση χλωριούχου διαλύματος, ώστε να
ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα έκθεσης άλλων ατόμων που βρίσκονται στο σχολικό
περιβάλλον.
Οι εξωτερικές πόρτες και τα παράθυρα πρέπει να παραμείνουν ανοικτά ώστε
να γίνει επαρκής αερισμός του χώρου. Αν υπάρχει δυνατότητα, ο καθαρισμός της
αίθουσας να ακολουθεί μετά από 24ωρο αερισμό της.
Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει να επιμεληθεί όλες τις περιοχές που
χρησιμοποιήθηκαν από το επιβεβαιωμένο θετικό κρούσμα με COVID-19 (π.χ. γραφεία, τουαλέτα, κοινόχρηστοι χώροι, αίθουσες, τραπεζαρία), εστιάζοντας
κυρίως στις επιφάνειες όπου υπήρξε επαφή.
Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει πάντα να φοράει τον απαραίτητο
προστατευτικό εξοπλισμό (χειρουργική μάσκα, ολόσωμη ποδιά με μακριά μανίκια,
γάντια, γυαλιά).
Ο εξοπλισμός καθαρισμού πρέπει να είναι μίας χρήσης και να μην
χρησιμοποιηθεί σε άλλους χώρους εάν δεν καθαριστεί κατάλληλα.
Η διαδικασία καθαριότητας και εφαρμογής απολυμαντικών στις επιφάνειες
γίνεται σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες. Για περισσότερες πληροφορίες στις
σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ https://eody.gov.gr/neos-koronaios-covid-19/
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Η ενημέρωση απευθύνεται σε:
1. Διευθυντές σχολείων
2. Εκπαιδευτικούς
3. Γονείς
4. Μαθητές κάθε βαθμίδας
Το ενημερωτικό υλικό θα περιέχει:
Βασικές γνώσεις για όλους
1. Τι είναι το COVID 19 – τα συμπτώματα της νόσου
2. Πως μεταδίδεται
3. Τι πρέπει να κάνω για να προστατεύσω τον εαυτό μου και τους άλλους
4. Τι πρέπει να κάνω όταν είμαι άρρωστος
Πως συμπεριφέρομαι μέσα στο σχολείο – τι πρέπει να μην ξεχνάμε (check lists)
Μαθητές
Καθηγητές
Γονείς
Για τους διευθυντές των σχολείων
Προετοιμάζω το σχολείο – Πως αντιμετωπίζω ένα σοβαρό συμβάν στο σχολείο
Προετοιμάζω κατάλληλα το σχολείο (διαδικασίες και πόροι)
Παραδείγματα σοβαρών καταστάσεων που απαιτούν άμεση αντίδραση
Μέτρα που πρέπει να εφαρμόσω άμεσα
Με ποιον επικοινωνώ
Ψυχολογική στήριξη των παιδιών
Πως πρέπει να μιλάω στα παιδιά για τη νέα αυτή νόσο
Πως θα τα βοηθήσω να εφαρμόσουν τα μέτρα
Που θα απευθυνθώ για περισσότερες πληροφορίες και στήριξη
Το ενημερωτικό υλικό που μπορεί να παραχθεί και να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του
ΕΟΔΥ
Παρουσίαση με ειδική εικονογράφηση προσαρμοσμένη στη βαθμίδα εκπαίδευσης (θα
παρουσιαστεί την πρώτη ημέρα που θα ανοίξουν τα σχολεία)
Ηλεκτρονικό υλικό που θα αποσταλεί από το Yπουργείο Παιδείας σε διευθύνσεις σχολείων
και συλλόγους γονέων για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των γονέων
Video (και στη νοηματική) :
τα βασικά μέτρα πρόληψης
Υγιεινή των χεριών https://www.cdc.gov/handwashing/videos.html
Αφίσα για τα σχολεία με τα μέτρα πρόληψης
Πώς θα πρέπει να μιλάω στους έφηβους για τον COVID-19
Συμβουλές για γονείς και εκπαιδευτικούς
Να παραμείνετε ήρεμοι και καθησυχαστικοί απέναντι στα παιδιά,
λειτουργώντας ως πρότυπο συμπεριφοράς για αυτά.
Να ακούτε και να συζητάτε μαζί τους, ενθαρρύνοντάς τους να
μοιραστούν μαζί σας τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, τόσο
τα ευχάριστα όσο και τα δυσάρεστα.
Ενημερώστε τα παιδιά σχετικά με τον ιό με ακριβή, σύντομο και
ειλικρινή τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία και την
αντιληπτική τους ικανότητα. Η απόκρυψη της αλήθειας και των
γεγονότων μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση και αβεβαιότητα
στα παιδιά.
Ενθαρρύνετε την αναζήτηση από τους ίδιους τους εφήβους
πηγών ειδήσεων και πληροφοριών σχετικά με τον ιό και
συζητήστε μαζί τους για τις ειδήσεις και τις πληροφορίες αυτές,
βοηθώντας τους να αναπτύξουν μια κριτική ματιά απέναντί τους.
Όμως, αποθαρρύνετε την υπερβολική έκθεση στις πληροφορίες
αυτές καθώς αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του άγχους
και του φόβου τους.
Δημιουργήστε ένα ασφαλές περιβάλλον υπενθυμίζοντάς τους
συνεχώς τα μέτρα προφύλαξης από τον COVID-19 και
διαβεβαιώνοντάς τους ότι λαμβάνονται όλα τα δυνατά μέτρα για
τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας από την επιστημονική
κοινότητα και την πολιτεία.
Να αποφεύγετε την απόδοση ευθυνών και την αρνητική κριτική
απέναντι σε ένα άτομο που νόσησε και να εξηγήσετε στον έφηβο για ποιους λόγους δεν ευθύνεται το ίδιο το άτομο, καταπολεμώντας έτσι την εμφάνιση φαινομένων στιγματισμού
και σχολικού εκφοβισμού.
Ενθαρρύνετε τη συχνή συμμετοχή των εφήβων σε
δραστηριότητες που τους αποφορτίζουν και τους χαλαρώνουν
Συμβουλές προς εκπαιδευτικούς για την ενδυνάμωση και αποφόρτιση των εφήβων
Τα αυξανόμενα κρούσματα του COVID-19 έχουν προκαλέσει ανησυχία σε όλους μας. Ειδικά
για τους εφήβους, όμως, καθώς διανύουν ένα κρίσιμο στάδιο στη ζωή τους, η ψυχολογική
επιβάρυνσή ίσως είναι μεγαλύτερη. Για αυτό είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τις
ψυχοκοινωνικές ανάγκες των εφήβων και να προσπαθήσουμε να τους στηρίξουμε
αποτελεσματικά.
Το στρες είναι ένα φυσιολογικό και αναμενόμενο κομμάτι της ζωής μας. Είναι μια
φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού σε μη φυσιολογικές καταστάσεις. Το σώμα μας,
προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τους αγχογόνους παράγοντες, ενεργοποιεί την αντίδραση
πάλης ή φυγής. Ωστόσο, όταν το στρες λειτουργεί για μεγάλη χρονική περίοδο, το σώμα
μας βρίσκεται σε μια κατάσταση συνεχούς υπερδιέγερσης που μπορεί να προκαλέσει μια
ποικιλία σωματικών συμπτωμάτων, όπως:
Διαταραχές πέψης
Αλλαγές στην όρεξη
Αύξηση βάρους
Πονοκεφάλους
Κούραση και αδυναμία
Πόνο στο στήθος και ταχυπαλμία
Αλλαγή στην αναπνοή
Αϋπνία ή υπνηλία
Πτώση του ανοσοποιητικού συστήματος,
καθώς και μια σειρά ψυχολογικών συμπτωμάτων, όπως:
Ανησυχία
Θυμός
Φόβος
Συναισθηματική απομόνωση.
Σε αυτές τις αντιδράσεις των εφήβων θα πρέπει να δρούμε με υποστηρικτικό τρόπο,
τονίζοντας τη φυσιολογικότητα των αντιδράσεων αυτών, εφόσον επικρατούν κάποιες μη
φυσιολογικές συνθήκες, ακούγοντας τις ανησυχίες τους, διαβεβαιώνοντας ότι είναι
ασφαλείς και ενθαρρύνοντάς τους.
Συγκεκριμένα:
ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
Μιλήστε στους εφήβους για τον μηχανισμό του στρες. Βοηθήστε τους να
καταλάβουν ότι στην παρούσα κατάσταση είναι φυσιολογική η εμφάνιση
συναισθημάτων ανησυχίας και άγχους.
Προτρέψτε τους εφήβους να εκφράσουν τις ανησυχίες τους, βοηθήστε τους να
διορθώσουν τις παρανοήσεις τους και εξετάστε προσεκτικά τις πιθανές αιτίες
άγχους.
Ακούστε χωρίς να ασκείτε κριτική και προσπαθήστε να αντιληφθείτε αυτά που δεν
εκφράζουν λεκτικά.
Δώστε οδηγίες στους εφήβους για το πώς μπορούν να προφυλαχθούν τηρώντας τα
μέτρα προφύλαξης και ατομικής υγιεινής (πλύσιμο χεριών, χρήση αντισηπτικών
διαλυμάτων κλπ), φροντίζοντας ωστόσο να μην εμπλακούν σε έναν φαύλο κύκλο
διαρκούς ενασχόλησης με ζητήματα καθαριότητας.
Συμβουλέψτε τους εφήβους να μην κάνουν κατάχρηση των Μέσων Μαζικής
Ενημέρωσης.
Ενθαρρύνετε την υιοθέτηση ενός υγιούς τρόπου ζωής μέσω της τακτικής φυσικής
άσκησης, της υγιεινής διατροφής και του επαρκούς ύπνου.
Ενθαρρύνετε να αναπτύξουν στρατηγικές που θα τους βοηθήσουν να χαλαρώσουν
(όπως βαθιές αναπνοές, ένας περίπατος, εκμυστήρευση και συζήτηση της
δυσκολίας τους με ένα αγαπημένο πρόσωπο στο σπίτι).
Ενθαρρύνετε την επικοινωνία των εφήβων με φίλους τους μέσω των κοινωνικών
δικτύων ή του τηλεφώνου, καθώς είναι σημαντικό να μην απομονωθούν αυτήν την
περίοδο.
Ενθαρρύνετε τους εφήβους να ασχολούνται όσο πιο συχνά μπορούν με
αγαπημένες τους δραστηριότητες (όπως να ακούσουν μουσική ή να διαβάσουν ένα
λογοτεχνικό βιβλίο).
Αποφύγετε να είστε υπερπροστατευτικοί μαζί τους και δείξτε τους εμπιστοσύνη.
Πως μπορείτε να διαχειριστείτε έναν μαθητή σας που διαγνώστηκε θετικός στον COVID-19 καθώς και τους συμμαθητές του:
ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
Η προστασία της υγείας των εφήβων, τόσο της σωματικής όσο και της ψυχολογικής, είναι
πολύ σημαντική. Όσο απαραίτητη είναι η τήρηση των μέτρων προφύλαξης από τον ιό, τόσο
απαραίτητη είναι και η αποφυγή περιστατικών στιγματισμού και απομόνωσης των
μαθητών που εκτέθηκαν στον ιό. Είναι πολύ βασικό να θυμόμαστε ότι ο COVID-19 δεν κάνει
διακρίσεις μεταξύ εθνικοτήτων, ηλικίας, φύλου ή ικανοτήτων. Οι εκπαιδευτικές δομές θα
πρέπει να καλωσορίζουν, να σέβονται και να υποστηρίζουν όλα τα παιδιά.
Συγκεκριμένα:
Επικοινωνήστε με τον έφηβο ρωτώντας τον αν επιθυμεί να ενημερωθούν οι
συμμαθητές του για την ασθένειά του.
Εφόσον υπάρχει αυτή η συναίνεση, είναι σημαντικό να ενημερωθούν σωστά οι
συμμαθητές του, ώστε να μην τον απομονώσουν, τονίζοντας τα εξής βασικά
γεγονότα:
– Ο ιός δεν κάνει διακρίσεις φύλου ή ηλικίας.
– Είναι μικρές οι πιθανότητες να εμφανίσει κάποιος σοβαρά συμπτώματα.
– Εφόσον έχει επιτραπεί στον ασθενή να επιστρέψει στην καθημερινότητά του,
σημαίνει ότι δεν αποτελεί κίνδυνο για τους υπόλοιπους.
– Τηρώντας αυστηρά τα μέτρα προφύλαξης, προστατεύετε τον εαυτό σας και
τους άλλους.
– Γνωρίζοντας τα συμπτώματα του ιού (πυρετός, βήχας ή δύσπνοια), μπορούμε
να προλάβουμε την εξέλιξή του.
Διασφαλίστε ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον προς τον έφηβο που αρρώστησε,
ξεκαθαρίζοντας στους συμμαθητές του ότι δεν φταίει εκείνος για την ασθένειά του
και ότι η μετάδοση αυτή μπορεί να συμβεί σε όλους.
Δημιουργήστε ένα θετικό κλίμα μέσα στην τάξη με ενισχυτική διάθεση από την
πλευρά σας και καλλιεργήστε την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των
μαθητών.
Είναι σημαντικό ο έφηβος αυτός να συμμετέχει σε κοινές δραστηριότητες και να
επιστρέψει στην καθημερινή ρουτίνα του.
Ενημερώστε σωστά και ενθαρρύνετε τους εφήβους να είναι υποστηρικτικοί ο ένας
απέναντι στον άλλον για να αποφευχθούν φαινόμενα στοχοποίησης νοσούντων
μαθητών.
Σε περίπτωση που αντιληφθείτε ότι υπάρχει εκφοβισμός ή απομόνωση του
εφήβου, θα πρέπει να το αντιμετωπίσετε άμεσα.
Συμβουλές για αποφόρτιση των εκπαιδευτικών:
ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
Αγαπητοί εκπαιδευτικοί,
το έργο σας είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε περιόδους κρίσης καθώς σας δίνεται η
δυνατότητα να βοηθήσετε τα παιδιά να μάθουν να νοιάζονται τον συνάνθρωπό τους, να
καλλιεργηθούν σε αυτά συναισθήματα συμπόνιας και αλληλεγγύης, να ενδυναμώσουν την
ανθεκτικότητά τους, για να μπορέσουν στο μέλλον να δημιουργήσουν μια ασφαλή
κοινωνία.
Στη συγκεκριμένη συγκυρία καλείστε να έρθετε αντιμέτωποι όχι μόνο με τις ανησυχίες και
τους προβληματισμούς των μαθητών σας αλλά και τους προσωπικούς σας φόβους. Για
αυτό είναι σημαντικό να προστατεύσετε τους εαυτούς σας.
Συγκεκριμένα:
Διερευνήστε το δικό σας άγχος και αν υπάρχει μετριάστε το ή διαχειριστείτε το,
καθώς εσείς αποτελείτε πρότυπο για τους εφήβους.
Να φροντίζετε τη σωματική και ψυχική υγεία σας.
Προσπαθήστε να διατηρήσετε, όσο είναι εφικτό, καθημερινές δραστηριότητες που
σας χαλαρώνουν.
Φροντίστε να κοιμάστε επαρκώς και να τρέφεστε σωστά.
Φροντίστε να έχετε κοντά σας ένα υποστηρικτικό δίκτυο ανθρώπων.
Αναζητήστε συμβουλές ή βοήθεια από ειδικούς ψυχικής υγείας σε περίπτωση
ανάγκης.
Για περισσότερες πληροφορίες, υποστήριξη ή παρέμβαση μπορείτε να απευθυνθείτε στην
ειδική ομάδα επιστημόνων του ΕΟΔΥ :
Για ιατρική υποστήριξη και παρέμβαση: 210 5212054, 210 5212056, 2105212058
Για ψυχολογική υποστήριξη και παρέμβαση: 215 215 6060