Όπως είναι γνωστό, η κοινοπραξία SEGT έχει πάρει το 67% του Λιμανιού Θεσσαλονίκης και αυτή η κοινοπραξία συνίσταται από το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαια Deutsche Invest Equity Partners (47%), την Terminal Link, που είναι θυγατρική του γαλλικού ναυτιλιακού κολοσσού CMA CGM (33%), και την Belterra Investments, συμφερόντων Ι. Σαββίδη (20%).

Ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος της ΠΑΕ ΠΑΟΚ έχει ενεργό ρόλο σε αυτή την κοινοπραξία, της οποίας στόχος είναι η ανάδειξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως του μεγαλύτερου της νοτιοανατολικής Ευρώπης, με δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στις γειτονικές χώρες και κυρίως στα Σκόπια και στη Βουλγαρία.

Η κοινοπραξία με τους Γάλλους, τους Γερμανούς και τον Ιβάν Σαββίδη επεκτείνεται πλέον και στη Βουλγαρία, όπως καταγράφει το ρεπορτάζ του grtimes:

“Πολύ κοντά στη δημιουργία dry port στη Βουλγαρία, στα περίχωρα της Σόφιας, βρίσκεται η ΟΛΘ Α.Ε., με τη νέα διοίκηση να βάζει σε υλοποίηση ένα πολυσυζητημένο σχέδιο κι’ έχοντας ήδη δείξει, με τη συμμετοχή της στους διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης των ΟΛΑ, ΟΛΚ και ΟΛΗΓ,  ότι είναι έτοιμη να διεκδικήσει μεγαλύτερες αναπτυξιακές προοπτικές στην αγορά της βόρειας Ελλάδας και των Βαλκανίων.

Η ΟΛΘ Α.Ε., αξιοποιώντας τη γεωγραφική θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το μέγεθος του και την οργάνωση που η Εταιρεία διαθέτει, διεκδικεί μερίδιο από τις αναπτυξιακές προοπτικές των βορειοελλαδικών λιμανιών εκτιμώντας ότι το locality του ΟΛΘ θα προσελκύσει συνεργασίες.

Τον Ιανουάριο του 2021, το έργο του 6ου προβλήτα

Σύμφωνα με πληροφορίες του GRTimes.gr, η διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. είναι αισιόδοξη για την έκβαση του διαγωνισμού για το πλέον σημαντικό έργο υποδομής στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δηλαδή της επέκτασης του 6ου προβλήτα. Ο ΟΛΘ άνοιξε ταχύτητα και ο διαγωνισμός, αρχές Σεπτεμβρίου πέρασε στη δεύτερη φάση της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, τέλη Ιανουαρίου, θα έχει συμβασιοποιηθείτο έργο το οποίο θα πρέπει να  κατασκευαστεί και να παραδοθεί σε μία τριετία, δηλαδή τέλη 2023- αρχές 2024.

Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος και η διοίκηση της Εταιρείας είναι αισιόδοξη  από το γεγονός της συμμετοχής έξι ισχυρών υποψηφίων σχημάτων.  Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε., θα δοθεί  μία μικρή παράταση 20 ημερών,  ως την 1η Δεκεμβρίου,  για την κατάθεση των προσφορών κι’ αυτό επειδή ζητήθηκε από υποψηφίους επενδυτές.

Οι ιδιώτες – μέτοχοι πλειοψηφίας της ΟΛΘ Α.Ε. (SEGT) είναι διατεθειμένοι , εάν χρειαστεί, να υπερβούν τις υποχρεωτικές επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ εντός 7ετίας, όπως ορίζει η σύμβαση που υπέγραψαν με το ελληνικό δημόσιο, προκειμένου να αυξηθούν περαιτέρω οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου του 6ου προβλήτα.

Με την επέκταση του ‘6ου’ , θα τριπλασιαστεί το capacity του λιμένα, με τον ΟΛΘ έτσι να καθίσταται ένα διεθνές λιμάνι.

Παράλληλα με το μεγάλο διαγωνισμό για τον 6ο προβλήτα, εξελίσσονται και τα υπόλοιπα τμήματα του επενδυτικού προγράμματος της Εταιρείας.

Master Plan και αξιοποίηση διατηρητέου

Σε τούτη τη φάση ολοκληρώνεται και η αναθεώρηση του master plan κυρίως ως το προς το μέρος που αφορά τις χρήσεις της χερσαίας έκτασης του λιμένα. Ιδιαίτερα απασχολεί ο τρόπος αξιοποίησης του μεγάλου  διατηρητέου κτιρίου του επιβατικού σταθμού. Στόχος της διοίκησης ειδικά για το διατηρητέο , είναι η ανάδειξη του κτιρίου, αλλά  με ένα βιώσιμο χρηματοοικονομικά σχέδιο. Σημειωτέον ότι ο ΟΛΘ περιμένει ως το τέλος τους έτους, την πρόταση της ολλανδικής μελετητικής εταιρείας που έχει αναλάβει την αναθεώρηση του master plan.

Παράλληλα, η διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. προσπαθεί να αξιοποιήσει όλους τους διαθέσιμους πόρους που μπορούν να εξασφαλισθούν για την υλοποίηση έργων και τον εκσυγχρονισμό του λιμανιού, όπως π.χ. με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, το περιβάλλον και την προστασία του, την παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα. ΄

Εσωτερική αναδιοργάνωση του ΟΛΘ

Πολύ σημαντική θεωρείται από τη διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. η εσωτερική αναδιοργάνωση της Εταιρείας ώστε το λιμάνι να αποκτήσει σύγχρονες εσωτερικές δομές λειτουργίας. Συνεχίζεται δε, η αξιολόγηση των διοικητικών δομών και όπου απαιτείται θα γίνονται παρεμβάσεις.

Πέραν αυτού, ο ΟΛΘ ακολουθεί μία πολιτική εξωστρεφή τόσο ως προς τους stakeholders, τους φορείς των παραγωγικών τάξεων αλλά και την κεντρική εξουσία με σκοπό να καταστεί αντιληπτή η βαρύτητα της παρουσίας του στη λιμενική βιομηχανία και την οικονομική ζωή της χώρας.

Η ΟΛΘ ΑΕ ήδη δήλωσε παρούσα στην πρώτη φάση των διαγωνισμών που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση των λιμένων της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας.

Σύμφωνα με πηγές της διοίκησης, ο ΟΛΘ συμμετέχει αυτοτελώς στους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας,  γιατί έχει την τεχνογνωσία και την οικονομική αυτονομία για να το πράξει, εν κατακλείδι επειδή πληροί τους όρους του διαγωνισμού.

Μάλιστα όπως επισημάνθηκε στο GRTimes.gr,  στην απόφαση συμμετοχής στους διαγωνισμούς, συνετέλεσε καθοριστικά η εκτίμηση ότι η ιδιωτικοποίηση του άξονα των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας, θα δημιουργήσει μία νέα αγορά στην οποία ο ΟΛΘ θα παίξει ένα πολύ κεντρικό ρόλο ως το μεγαλύτερο λιμάνι της περιοχής.

Locality και πιθανές συνεργασίες

Η διοίκηση του ΟΛΘ φέρεται να πιστεύει πως θα δεχτεί προτάσεις συνεργασίας από τους υπολοίπους υποψηφίους, ακόμη και αν τα σχήματα που διεκδικούν τα τρία αυτά λιμάνια πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής που θέτει ο διαγωνισμός.

Το να  διαθέτει ένα σχήμα τεχνογνωσία στο port management και το forwarding, δεν αρκεί, εκτιμούν στον ΟΛΘ.  Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι στην περιοχή, έχει το locality και μπορεί έμπρακτα, με όλα τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, πρακτικά να βοηθήσει άλλους ενδιαφερoμένους. Αυτός είναι και ο λόγος που θεωρείται πολύ πιθανή η κατάθεση προτάσεων συνεργασίας.

Ο ΟΛΘ, που επιτέλους περνάει στην υλοποίηση του σχεδίου για ανάπτυξη στις Βαλκανικές χώρες με τη δημιουργία dry ports, θα μπορεί αποκτώντας «βάση/βάσεις» σε άλλα βορειοελλαδικά λιμάνια, να τα χρησιμοποιεί ως διαύλους για τη διακίνηση φορτίων, όπου εξυπηρετεί καλύτερα τους πελάτες του.

Η δημιουργία dry ports δεν εξαντλείται στη Βουλγαρία αλλά σε τούτη τη φάση, όλο το βάρος διοίκησης και εργαζομένων έχει πέσει στην επίσπευση του διαγωνισμού επέκτασης του 6ου προβλήτα, του σημαντικότερου έργου από το επενδυτικό πρόγραμμα του λιμανιού.

Μετά από ένα θετικό πρώτο εξάμηνο το 2019 και σε συνθήκες πανδημίας, με ό,τι αυτή συνεπάγεται για τις εμπορευματικές ροές και το διεθνές εμπόριο, η ΟΛΘ Α.Ε. επιταχύνει ρυθμούς στο επενδυτικό της πρόγραμμα και επιδεικνύει αποφασιστικότητα στην επέκταση της ακτίνας επιρροής του λιμένα Θεσσαλονίκης.