Κάθε χρόνο, γονείς και παιδιά αποφασίζουν για τις εξωσχολικές δραστηριότητες που θα γεμίζουν τις απογευματινές τους ώρες. Έτσι από τη μια η επιθυμία των γονιών να προσφέρουν όσα περισσότερα εφόδια και ερεθίσματα μπορούν στα παιδιά τους και από την άλλη οι ίδιες οι παιδικές επιθυμίες, έχουν ως αποτέλεσμα όλο και περισσότερες οικογένειες να βρίσκονται καθημερινά σε έναν αγώνα δρόμου για να προλάβουν τα μαθήματα ξένων γλωσσών, μουσικής, χορού ή τις προπονήσεις.
Πόσες όμως εξωσχολικές δραστηριότητες μπορεί να αντέξει ένα παιδί και μήπως τελικά έχουμε φτάσει στο σημείο να παραφορτώνουμε τα παιδιά από μικρή ηλικία;
Το νόημα όλων αυτών των δραστηριοτήτων είναι το παιδί να μαθαίνει, να κοινωνικοποιείται, να αποκτά αυτοπεποίθηση, να γυμνάζεται και κυρίως να διασκεδάζει. Ειδικά όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά, τόσο περισσότερο ο παράγοντας «διασκέδαση» πρέπει να παίζει κυρίαρχο ρόλο. Όταν η διασκέδαση χάνεται, όταν η δραστηριότητα μετατρέπεται σε αγγαρεία, σε κάτι δηλαδή που το παιδί διεκπεραιώνει βαριεστημένα και χωρίς όρεξη, τότε δεν υπάρχει λόγος να συνεχίζεται.
Επιπλέον πρέπει να σκεφτούμε αν το παιδί μπορεί να ανταποκριθεί σωματικά και ψυχικά σε ένα πολύ γεμάτο απογευματινό πρόγραμμα, αν δηλαδή αντέχει να πηγαίνει από τη μια δραστηριότητα στην άλλη ή αν αισθάνεται συνεχώς κουρασμένο και αγχωμένο. Δυστυχώς πολλά παιδιά για να προλάβουν, θυσιάζουν την ξεκούραση, τον απογευματινό τους ύπνο ή ακόμα και το φαγητό τους, κάτι που δεν είναι καθόλου σωστό για την ανάπτυξή τους.
Και φυσικά το πιο σημαντικό που πρέπει να υπολογίσουμε είναι αν αυτές οι εξωσχολικές δραστηριότητες ανταποκρίνονται πραγματικά στις κλίσεις και τις επιθυμίες του παιδιού ή αν απλά αποτελούν επιλογές των γονέων, είτε γιατί είναι «της μόδας», είτε γιατί τις έχουμε ως «παιδικό απωθημένο». Στη δεύτερη περίπτωση το μόνο που καταφέρνουμε είναι να πιέζουμε ψυχολογικά το παιδί και να του στερούμε τον πολύτιμο ελεύθερο χρόνο του.
Υπάρχουν, λοιπόν, κάποια βασικά ερωτήματα να απαντηθούν, πριν αποφασίσουμε σε πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες θα συμμετέχει το παιδί.
- Το παιδί κουράζεται πολύ ή όχι;
- Αντέχουμε ως οικογένεια να ανταπεξέλθουμε οικονομικά;
- Θα ενισχύσει η δραστηριότητα την αυτοπεποίθηση του παιδιού ή όχι;
- Χρειάζεται να θυσιάσουμε κάποιες ώρες ύπνου, φαγητού, ή ώρα που η οικογένεια περνάει μαζί;
- Θα αυξηθεί το άγχος του παιδιού ή των γονιών, κάνοντας αυτήν την δραστηριότητα;
- Συμβαδίζει η δραστηριότητα αυτή με την ηλικία του παιδιού μου;
- Υπάρχει κάποιος απώτερος στόχος, που επιλέγουμε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα;
- Εμποδίζει στο διάβασμα του παιδιού στο σπίτι;
- Τελικά, είναι επιθυμία και επιλογή του παιδιού ή δική μου;
- Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. - April 2, 2020
- Διαβάστε παραμύθια στα παιδιά σας. - April 1, 2020
- Πιθανό σενάριο για τη μη πρόληψη μέτρων ενάντια στον κορωνοϊό στη Σουηδία - March 31, 2020