Η κυβέρνηση επιχειρεί να ελέγξει το χάος στην μικροκινητικότητα με σαφάρι ελέγχων και τσουχτερά πρόστιμα. Η αρχή έγινε στη Θεσσαλονίκη, με τις στοχευμένες δράσεις της Τροχαίας, καθώς τα ηλεκτρικά πατίνια ήρθαν στην καθημερινότητα ως ένα βολικό και «φιλικό» (για το χρήστη και το περιβάλλον) μέσο μικροκινητικότητας, αλλά η αλόγιστη χρήση τους -ιδιαίτερα από ανήλικους- δημιουργεί πολλά προβλήματα. Και θέτει, όπως αποδεικνύεται με τραγικό τρόπο, σε κίνδυνο ανθρώποινε ζωές. Βάσει του σημερινού ΚΟΚ, οι οδηγοί e-scooters υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τους ποδηλατόδρομους. Αν δεν υπάρχουν, υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Σε χώρους όπου κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα. Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.
Αλλάζουν όλα με τον νέο ΚΟΚ
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του protothema.gr, ο νέος ΚΟΚ έρχεται να τα αλλάξει όλα, καθώς προβλέπει ουσιαστικά κίνητρα για χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα τροχοπέδιλα, ηλεκτρικές τροχοσανίδες, hoverboards, καθώς και ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για ΑμεΑ), αλλά και βαρύτατες ποινές για τη μη ορθή χρήση τους. Στην πράξη λοιπόν, καθώς ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μειώνει στα 30 χλμ. το όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό, ανοίγει τον δρόμο ώστε να κινούνται τα οχήματα μικροκινητικότητας σε… περισσότερους δρόμους, με όρους των υπόλοιπων δίτροχων (μοτοσικλετών κ.λπ.), επιτρέποντας να κινούνται όπως αυτά σε κεντρικές λεωφόρους.
Όμως, από την άλλη, θεσπίζει αυστηρότατες ποινές για τη μη τήρηση των ορίων ταχύτητας, τη μη χρήση κράνους κάνοντας αναφορά και στα οχήματα μικροκινητικότητας, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και την αντικανονική προσπέραση.
Και αφού προσωποποιεί τις ποινές, δηλαδή πλέον δεν θα τιμωρεί ποτέ το όχημα (όπως συνέβαινε έως τώρα με αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας) αλλά τον παραβάτη, θα είναι πλέον πολύ εύκολο και γρήγορο να βεβαιώνονται ποινές για παραβάσεις στους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών. Αυτό αφορά και τους ανήλικους, αφού όλοι ανεξαιρέτως οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών, είτε πρόκειται για ιδιωτικά είτε μισθωμένα, οφείλουν να έχουν μαζί τους ταυτοποιητικά έγγραφα και αποδεικτικό της ενοικίασης του οχήματος – κάτι για το οποίο έχουν ήδη βεβαιωθεί εκατοντάδες κλήσεις από την Τροχαία.
Με τις ποινές να είναι αυστηρότατες, προβλέποντας πρόστιμα που φτάνουν έως και τις 10.000 ευρώ και ποινές φυλάκισης έως και πέντε ετών, μπαίνουν στο… παιχνίδι και οι οδηγοί των οχημάτων μικροκινητικότητας, τους οποίους αφορά επίσης η κατηγορία παραβάσεων Ε3, δηλαδή οι υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και η αντικοινωνική οδήγηση.
Σε αυτές περιλαμβάνεται η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ, η παραβίαση STOP, οι παραβάσεις «που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων» και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ που θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα.
Για την ακρίβεια, στον Ποινικό Κώδικα υπάρχει πρόβλεψη τέτοιων (κακουργηματικού χαρακτήρα) ποινών γι’ αυτές τις παραβάσεις. Προβλέπεται, λοιπόν, φυλάκιση έως τρία έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα, φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως δέκα έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.