Διευκρινίσεις ως προς το ποια μάσκα θα πρέπει να φορούν οι μαθητές στα σχολεία, έδωσαν οι αρμόδιοι κατά τη σημερινή τακτική ενημέρωση για τον κορονοϊό.

Το ζήτημα προέκυψε καθώς, στην Εγκύκλιο που δημοσιεύτηκε δεν αναφέρεται σαφώς το ποια είναι η σωστή μάσκα για τα παιδιά.

Πιο συγκεκριμένα, η Εγκύκλιος αναφέρει:

1. Η χρήση μη ιατρικής (ή ιατρικής/χειρουργικής) μάσκας είναι υποχρεωτική για τους μαθητές σε όλες τις τάξεις, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων. Ειδικά για τους μαθητές από το Νηπιαγωγείο έως και την Γ’ Δημοτικού ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας.

Ωστόσο, στην ακριβώς επόμενη φράση, αρχίζει το… μπέρδεμα καθώς το υπουργείο δεν αναφέρεται στη χρήση ιατρικής/χειρουργικής μάσκας, αλλά, σε υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρει:

«Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) σε όλους τους εσωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων,

β) στους εξωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων όταν υπάρχει συνωστισμός, όπως ενδεικτικά κατά την προσέλευση και αποχώρηση από τη σχολική μονάδα, καθώς και στην περίπτωση συνωστισμού σε κυλικεία εξωτερικού χώρου,

γ) στα μέσα μεταφοράς μαθητών,

δ) κατά την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο, από υγιή, σταθερό συνοδό (γονέα, κηδεμόνα ή άλλο πρόσωπο).
Δεν είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια του φαγητού και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής/ άθλησης.

2. Κατά τη διαδικασία υποστήριξης από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) ή Σχολικό Νοσηλευτή, καθώς και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στα Κέντρα Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), προκρίνεται η διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα ή ειδική υφασμάτινη μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα στο μέρος του στόματος για τους μαθητές ή το προσωπικό, για τις περιπτώσεις όπου η χειλεοανάγνωση αποτελεί μέσο επικοινωνίας. Οι συνοδοί μαθητών στα ΚΕΣΥ φέρουν υποχρεωτικά μη ιατρική μάσκα.
3. Η χρήση της χειρουργικής μάσκας έναντι της απλής υφασμάτινης μπορεί να προκριθεί από τους γονείς κατ’ επιλογήν τους ή τον θεράποντα ιατρό για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα, όπως ενδεικτικά περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα:
α) Μαθητές με προηγούμενο ιστορικό σοβαρής ανοσοκαταστολής (χημειοθεραπεία, μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων ή συμπαγούς οργάνου),
β) Μαθητές με ινοκυστική νόσο,
γ) Μαθητές που λαμβάνουν βιολογικούς παράγοντες, όπως είναι τα παιδιά με ρευματολογικά νοσήματα ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου,
δ) Μαθητές με μεσογειακή αναιμία,
ε) Μαθητές με σακχαρώδη διαβήτη.
4. Από την υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας εξαιρούνται οι ακόλουθες κατηγορίες μαθητών, οι οποίοι προσέρχονται κανονικά στο σχολείο, αφού προσκομίσουν τα απαραίτητα σχετικά δικαιολογητικά.

Το ερώτημα βεβαίως είναι γιατί συστήνεται η χρήση υφασμάτινης μάσκας από τα παιδιά και όχι η ιατρική; Είναι για οικονομικούς λόγους, ώστε να μην επιβαρύνουν τις οικογένειες με ένα πρόσθετο έξοδο; Είναι γιατί μπορεί να υπάρξει έλλειψη στις ιατρικές μάσκες από την κατανάλωση χιλιάδων καθημερινά από μαθητές; Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφής απάντηση.

Διευκρινίσεις από Κεραμέως και Παπαευαγγέλου

Όπως ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, οι μαθητές έχουν χωριστεί σε τρεις κατηγορίες, σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών που έχουν δοθεί.

Πιο συγκεκριμένα,

Υπάρχει μια κατηγορία μαθητών που θεωρούνται υψηλού κινδύνου, για τους οποίους δεν προσμετρώνται απουσίες για να μείνουν σπίτι. Μια δεύτερη κατηγορία, για συγκεκριμένες περιπτώσεις ιατρικές, τις οποίες έχει υποδείξει η αρμόδια επιτροπή.

Σύμφωνα με τις οδηγίες αυτές, αυτή η κατηγορία των μαθητών, μπορεί να μην φοράει μάσκα για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους, αλλά μπορεί να βρίσκεται στο σχολείο. Υπάρχει μια τρίτη κατηγορία, όπου μπορεί στη βάση σύστασης θεράποντος ιατρού, να συστήνεται κάποια άλλη μάσκα (σ.σ. π.χ. ιατρική).

Με τη σειρά της η Βάνα Παπαευαγγέλου, καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ, διευκρίνισε τα εξής:

«Εμείς συστήνουμε τη χρήση της υφασμάτινης μάσκας. Εάν κάποια οικογένεια θέλει να πάει το παιδί στο σχολείο με την ιατρική μάσκα, δεν υπάρχει κάποια αντίρρηση. Μάλιστα έχουμε μέσα στις οδηγίες μας μία ομάδα παιδιών υψηλού κινδύνου, στα οποία συστήνουμε να μιλήσουν οι γονείς με τον θεράποντα ιατρό, παιδιά με χρόνια προβλήματα, στα οποία επειδή είναι αυξημένου κινδύνου, ίσως, η χρήση ιατρικής μάσκας είναι ενδεδειγμένη. Βέβαια είναι πολύ μικρός ο αριθμός των παιδιών που δεν θα φορέσουν μάσκα, και πολύ συγκεκριμένα. Τα έχουμε αναφέρει και προηγουμένως».

Πώς θα γίνεται η διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων

Η κυρία Παπαευαγγέλου περιέγραψε επίσης πώς θα γίνεται η διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων στα σχολεία.

Όπως είπε η καθηγήτρια, όσοι εμφανίσουν συμπτώματα το Σαββατοκύριακο θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι και να ενημερώσουν το σχολείο.

Αν ένας μαθητής που είναι στο σχολείο εμφανίσει συμπτώματα κορονοϊού θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με την οικογένεια και το παιδί θα απομονωθεί σε ειδικό αεριζόμενο χώρο μακριά από τα παιδιά και με μάσκα. Το προσωπικό θα πρέπει να κάνει χρήση πιο εξειδικευμένου εξοπλισμού.

Εν αναμονή του αποτελέσματος για το τεστ Covid-19, το παιδί θα μείνει σπίτι του και το σχολείο θα συνεχίσει κανονικά την λειτουργία του.

Αν μέλος του προσωπικού εμφανίσει στο σχολείο συμπτώματα θα πρέπει είτε να αποχωρήσει είτε να μείνει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο μέχρι να τον παραλάβει κάποιος οικείος του. Στη συνέχεια, πρέπει να επισκεφθεί τον γιατρό. Το σχολείο και πάλι θα συνεχίσει κανονικά την λειτουργία του μέχρι να βγει το τεστ.

Σε περίπτωση που βγει θετικό το τεστ, ο εκπαιδευτικός ή ο μαθητής θα επιστρέψει στο σχολείο μετά από 10 ημέρες.