Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Convert Group, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο των μετρήσεων για online πωλήσεις καταναλωτικών αγαθών και φαρμάκων, το 2020 έκλεισε με τις online πωλήσεις των supermarkets στην Ελλάδα να διαμορφώνονται σε 163 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής και συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Το ποσοστό της αύξησης σε ετήσια βάση ανήλθε στο 264% και μοιάζει λογικό δεδομένων των εξελίξεων με τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας, όμως, αξίζει να επισημανθεί ότι τον Ιούλιο του 2020 η πρόβλεψη των στελεχών της Convert Group έκανε λόγο για πωλήσεις 100 εκατ. ευρώ κατά τη διάρκεια του 2020. Αξιοσημείωτο είναι πως ο ρυθμός ανάπτυξης παρουσιάζει διαρκή αύξηση και τον Δεκέμβριο έφθασε στο 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020.

Το μερίδιο αγορών σε αξία που οι Έλληνες πραγματοποιούν στα online supermarkets αντί των φυσικών καταστημάτων έφτασε το 2020 στο 1,8%, δηλαδή τετραπλασιάστηκε σε σχέση με το 0,4% του 2019. Σύμφωνα με την Convert Group, το ποσοστό είναι μεν μικρό αλλά εκτιμάται πως στα επόμενα χρόνια μπορεί να φθάσει στο 16% που κατέγραψε η Βρετανία το 2020.

Στα στοιχεία συμπεριελήφθησαν για πρώτη φορά και οι πλατφόρμες delivery που ξεκίνησαν εντός του 2020 να υποδέχονται παραγγελίες super market, οι οποίες συνετέλεσαν εν μέρη και στην μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στο κλείσιμο της χρονιάς.

Αυτές είναι το box.gr (συνεργάζεται με Κρητικό και Μασούτη), το delivery.gr (συνεργάζεται με ΑΒ Βασιλόπουλο) και το efood.gr (συνεργάζεται με τον Σκλαβενίτη) το οποίο μπήκε μάλιστα πρώτο στο κανάλι. Συνολικά, στην πλατφόρμα eRetail Audit της Convert Group συνδέονται όλοι οι «παίκτες» που δραστηριοποιούνται αυτή την στιγμή στο κανάλι του οnline supermarket, εκτός των e-fresh.gr και Market In.

Μαζί με τη μεγάλη αλλαγή στην εικόνα του κλάδου λόγω του κορωνοϊού, παρατηρήθηκε και αλλαγή στο προφίλ του καταναλωτή. Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση της Convert Group, οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν πλέον μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα online supermarket, προσθέτοντας στο καλάθι τους κατηγορίες πρώτης ανάγκης όπως φρέσκα και κατεψυγμένα τρόφιμα, που μέχρι και το 2019 δεν ήταν στις κύριες προτιμήσεις τους.

Η αλλαγή αυτή φαίνεται πως είναι αμφίδρομη, από τη μία με τους καταναλωτές πιο εξοικειωμένους, από την άλλη με τα online supermarkets πιο προετοιμασμένα μετά την πρώτη ειδικά καραντίνα, τόσο σε χρόνους παράδοσης όσο και σε υποδομές.

Το αποτέλεσμα; Τα φρέσκα τρόφιμα σημείωσαν αύξηση 486% κατά τους μήνες της πρώτης καραντίνας (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και 658% κατά τους μήνες της δεύτερης καραντίνας (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος), συγκριτικά με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019. Η υποκατηγορία μάλιστα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν το τυρί με +565% στο δεύτερο τρίμηνο και +761% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Γενικότερα, υπήρξαν σημαντικές μεταβολές: +494% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +446% σε φρέσκα τρόφιμα, +420% σε προϊόντα αρτοποιίας, +397% σε συσκευασμένα τρόφιμα, +363% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, +337% σε ποτά και αναψυκτικά, +302% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +233% σε προϊόντα για κατοικίδια και +88% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά.

Ανάμεσα στα ευρήματα του Report της Convert Group είναι και το γεγονός πως το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι του νοικοκυριού» μειώθηκε σε αξία από τα 100 ευρώ στην αρχή του χρόνου στα 80 ευρώ στο τέλος του χρόνου. Αυτό συνέβη επειδή οι καταναλωτές είχαν σκοπό περισσότερο την άμεση κατανάλωση και λιγότερο το «στοκάρισμα» προϊόντων σε προσφορά, οπότε και πραγματοποιούσαν πιο συχνά οnline παραγγελίες.

Επίσης οφείλεται στο ότι οι online παραγγελίες από τις πλατφόρμες delivery έχουν αισθητά μικρότερη αξία. Τέλος αξιοσημείωτο είναι ότι την μάχη του ηλεκτρονικού ραφιού κερδίζουν συνεχώς τα επώνυμα προϊόντα έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καθότι το μερίδιό αξίας των τελευταίων στο ηλεκτρονικό καλάθι έχει μειωθεί από το 14,2% το 2017 στο 12,1% το 2020.