1) -Καλησπέρα Αναστασία. Υπάρχουν πολλά που θέλουμε να μάθουμε για την
Ειδική Αγωγή, ας αρχίσουμε όμως με κάποιες βασικές ερωτήσεις. Τί σημαίνει Ειδική
Παιδαγωγός;
– Χαίρετε, σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία. Υπάρχουν όντως πολλά
ερωτηματικά σχετικά με την ειδική αγωγή. Θα ξεκινήσω αντίστροφα λέγοντας πως
αν όλοι οι παιδαγωγοί λειτουργούσαμε ως ειδικοί παιδαγωγοί, τότε όλοι/ες οι
μαθητές/τριες θα ήταν πιο χαρούμενοι. Τί εννοώ; Δεν χρειάζεται να είσαι ειδική/ος
παιδαγωγός για να διαφοροποιήσεις το μάθημά σου, να το προσαρμόσεις δηλαδή
στις ανάγκες και στο επίπεδο κάθε μαθητή/τριάς σου, να αφουγκράζεσαι τις
μαθησιακές του ανάγκες, να λαμβάνεις υπόψη το ψυχολογικό, κοινωνικό του
υπόβαθρο. Ειδικότερα, οι ειδικοί παιδαγωγοί έχουν ως στόχο τη διδασκαλία και την
προσαρμογή του μαθησιακού υλικού σε μαθητές με ένα ευρύ φάσμα δυσκολιών,
όπως: μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, ΔΕΠΥ, αυτισμό κ.α.
2) -Ως ειδική παιδαγωγός ποια δυσκολία συναντάτε πιο συχνά;
– Αν μπορώ να κάνω μια γενίκευση, τα τελευταία χρόνια συναντώ πολύ συχνά τη
ΔΕΠ-Υ (διάσπαση ελλειμματικής προσοχής και/ή υπερκινητικότητα). Παρατηρώ
ολοένα και πιο προβληματισμένους γονείς με παιδιά που τα χαρακτηρίζουν
‘’ζωηρά’’, ‘’ανυπάκουα’’, ‘’δεν με ακούει’’, ‘’εκεί που του/της μιλάω ξαφνικά
χάνεται’’.
3) -Τί όμως ακριβώς είναι ΔΕΠ-Υ;
– Η ΔΕΠ-Υ δεν έχει σχέση με το νοητικό επίπεδο ενός παιδιού. Με απλά λόγια,
ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ δυσκολεύεται πολύ να συγκεντρωθεί, να εστιάσει την
προσοχή του σε μια δραστηριότητα ή να την κρατήσει για κάποια
συγκεκριμένη ώρα. Συνήθως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν συγκεκριμένα
ενδιαφέροντα στα οποία θα έχουν εξαιρετικές επιδόσεις και εκεί η προσοχή
τους μπορεί αξιοθαύμαστα να κρατήσει για πάρα πολύ ώρα εστιασμένη.
Άλλα βασικά χαρακτηριστικά είναι η δυσκολία της μνήμης και της
οργάνωσης. Ξεκινούν μια ασχολία, την αφήνουν στη μέση, αρχίζουν κάτι
άλλο, το αφήνουν και αυτό ατελείωτο. Κάποια παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορεί να
είναι υπερκινητικά, να μην μπορεί να κάτσουν χωρίς να κινούνται συνεχώς,
να έχουν την ανάγκη να σηκώνονται όλη την ώρα, να απασχολούν συνεχώς
τα χέρια τους. Οι δυσκολίες αυτές έχουν ως αποτέλεσμα μιας ‘’κακής’’
μαθησιακής εικόνας ακριβώς γιατί το παιδί αδυνατεί να ανταποκριθεί στις
απαιτούμενες ανάγκες,. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι μαθησιακές
δυσκολίες που έχει το παιδί είναι απόρροια της ΔΕΠ-Υ. Κάθε παιδαγωγός
οφείλει να γνωρίζει και να αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες αυτές, να
προσπαθεί να τις απορροφήσει, να τις σεβαστεί και να τις ενσωματώσει
μέσα στη διδασκαλία του. Για παράδειγμα, μέσα στην τάξη ένα παιδί με
ΔΕΠ-Υ μπορεί να έχει την ανάγκη να σηκώνεται: θα πρέπει να του δοθεί
αυτό το περιθώριο με συγκεκριμένους κανόνες και όρια.
4) -Πότε μπορεί να γίνει η διάγνωση;
-Η διάγνωση της ΔΕΠ-Υ μπορεί να γίνει με ασφάλεια μετά την Α’ Δημοτικού.
Η διάγνωση γίνονται από τα ειδικά επιστημονικά κέντρα ΚΕΔΑΣΥ. Μόνο αυτή
η διάγνωση δικαιολογεί επίσημα τη δυσκολία του παιδιού στο σχολείο. Οι
δάσκαλοι της πρώτης τάξης θα πρέπει να είναι σε επιφυλακή για
οποιεσδήποτε δυσκολίες βλέπουν στους μαθητές/τριες τους, ούτως ώστε να
μην χαθεί πολύτιμος χρόνος.
5) -Ποια είναι η συμβουλή σας προς τους γονείς των παιδιών με ΔΕΠ-Υ.
-Κατ’ αρχάς να ξεκινήσω με το γεγονός ότι γνωρίζω καλά πως χρειάζεται
άπειρη υπομονή. Να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι το παιδί σας δεν κάνει
τίποτα επίτηδες, ακόμα κι αν σας φαίνεται πως εκείνη την ώρα μπορεί να
σας κοροϊδεύει. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να έχετε στην καθημερινότητά
σας ένα σταθερό πρόγραμμα, το οποίο και θα τηρείτε. Όλα τα παιδιά και
ιδίως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ χρειάζονται την αίσθηση της ασφάλειας ένας
προγράμματος. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να έχετε έναν καθαρό και
οργανωμένο χώρο χωρίς πολλά ερεθίσματα τα οποία μπορούν να
αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού σας.
6) -Κάτι άλλο που θα θέλατε να μας πείτε σχετικά με τη ΔΕΠ-Υ;
-Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευροβιολογική διαταραχή, είναι εγγενής, υπάρχει
δηλαδή από την ώρα της γέννησης, είναι κληρονομική και συναντάται κατά
πλειονότητα σε αγόρια. Μπορούμε να πούμε πολλά ακόμα σχετικά με τη
ΔΕΠ-Υ παιδιών αλλά και ενηλίκων. Τα τελευταία χρόνια πολλοί ενήλικες
έχουν βρει απαντήσεις σε πολλά από τα ερωτηματικά που είχαν-σχετικά με
δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στον εργασιακό τους χώρο αλλά και στην
κοινωνική τους ζωή- στη ΔΕΠ-Υ ενηλίκων. Τί είναι η ΔΕΠ-Υ ενηλίκων; Δείτε
περισσότερα για όλα τα θέματα που σας αφορούν σχετικά με την ειδική
αγωγή, την εκπαίδευση και τη συμβουλευτική ενηλίκων στην σελίδα μου στο
YouTube
Instagram @anastasia_tsanikidou.
Σύντομο Βιογραφικό:
Ονομάζομαι Αναστασία Τσανικίδου είμαι Φιλόλογος Ειδικής και μαμά τριών
παιδιών. Τα τελευταία 8 χρόνια εργάζομαι ως εκπαιδευτικός στη δημόσια
δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε τμήματα ένταξης ή ως παράλληλη στήριξη ή
σε ειδικά σχολεία. Τη τελευταία διετία εργάζομαι ως εκπαιδευτικός στη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο νησί της Ρόδου. Η εκπαίδευση ενηλίκων
ήρθε ως απόρροια της ανάγκης ενημέρωσης των γονέων και εκπαιδευτικών
για θέματα εκπαίδευσης, ειδικής αγωγής και συμβουλευτικής. Στόχος μου
είναι να πετύχουμε μια εκπαίδευση που να έχει στο κέντρο τη χαρά του
παιδιού, τη διδασκαλία της ουσίας της μάθησης και την δημιουργία ενός
θετικού μαθησιακού εκπαιδευτικού κλίματος στην τάξη αλλά και στο σπίτι.
- Ο Νίκος Πετρουλάκης Υποψήφιος Ευρωβουλευτής παίζει μπάλα με τον Βασίλη Χατζηπαναγή! - April 27, 2024
- Κοπή πίτας ALFA ROMEO στην παράλια Θεσσαλονίκης - April 15, 2024
- Αθλητές και αθλήτριες των Special Olympics στην Κυπρο - April 8, 2024