Αλλάζουν όλα στα συστήματα ασφαλείας των καινούριων αυτοκινήτων, καθώς σύμφωνα με τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα πρέπει να εφοδιάζονται με «μαύρο κουτί», αλλά και με το σύστημα Intelligent Speed Limiter (ISA) που θα ειδοποιεί τον οδηγό για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και δυνητικά θα μπορεί φρενάρει αυτόματα τα αυτοκίνητο.
Ωστόσο, η ΕΕ όσο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες επισημαίνουν, ότι ο οδηγός -προς το παρόν τουλάχιστον- θα έχει τον πλήρη έλεγχο και θα μπορεί να παρακάμπτει το σύστημα. Παράλληλα το ISA, θα καταστεί υποχρεωτικό για όλα τα νέα οχήματα που θα πωλούνται στην Ευρώπη από τον Ιούλιο του 2024. Επομένως, δεν θα αφορά τον στόλο οχημάτων που έχει ήδη ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει πριν από αυτήν την ημερομηνία.
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 2019/2144 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρώπης, επιβάλλεται στα μηχανοκίνητα οχήματα των κατηγοριών Μ και Ν να είναι εξοπλισμένα με συστήματα ευφυούς υποβοήθησης ταχύτητας (ISA) από τις 6 Ιουλίου 2022 για νέους τύπους οχημάτων και από τις 7 Ιουλίου 2024 για όλα τα νέα οχήματα. Η οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα αποτελεί σημαντική απειλή για την οδική ασφάλεια. Υπολογίζεται ότι το 10% έως 15% όλων των ατυχημάτων και το 30% όλων των θανατηφόρων ατυχημάτων είναι το άμεσο αποτέλεσμα υπερβολικής ταχύτητας.
Οι τεχνικές λύσεις που βοηθούν τους οδηγούς στη μείωση της ταχύτητας οδήγησης μπορούν να έχουν βαθιές επιπτώσεις στην έκβαση του ατυχήματος και στη μείωση των επιπέδων τραυματισμού. Το Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) είναι ένα σύστημα που προτρέπει και ενθαρρύνει τους οδηγούς να επιβραδύνουν, όταν υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας.
Το σύστημα λειτουργεί με τον οδηγό ως βοηθητική λειτουργία, μέσω του πεντάλ του γκαζιού ή μέσω άλλης ειδικής, κατάλληλης και αποτελεσματικής ανάδρασης, ενώ ο οδηγός έχει πάντα τον πλήρη έλεγχο της ταχύτητας οδήγησης του οχήματος. Είναι ένα αποτελεσματικό μέτρο ασφαλείας, διότι ακόμη και μια ελαφρώς μειωμένη ταχύτητα οδήγησης έχει σημαντική ευεργετική επίδραση στην αποφυγή ατυχήματος ή στην άμβλυνση της έκβασης του ατυχήματος.
Η Επιτροπή εξουσιοδοτείται να θεσπίζει λεπτομερείς κανόνες σχετικά με τις ειδικές διαδικασίες δοκιμών και τις τεχνικές απαιτήσεις για την έγκριση τύπου μηχανοκίνητων οχημάτων όσον αφορά τα ευφυή συστήματα υποβοήθησης ταχύτητας καθώς και για την έγκριση τύπου αυτών των συστημάτων ως χωριστών τεχνικών μονάδων.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, Αντόνιο Αβενόζο τόνισε ότι: «Η 6η Ιουλίου είναι ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός για την ασφάλεια των οχημάτων στην Ευρώπη που θα οδηγήσει να σωθούν στο μέλλον χιλιάδες ζωές. Όμως, παρά τη μεγάλη αυτή νίκη για την οδική ασφάλεια, υπάρχουν μερικά αυτογκόλ. Το Intelligent Speed ​​Assistance, ένα από τα σωτήρια συστήματα με τις περισσότερες δυνατότητες, έχει αποδυναμωθεί σοβαρά και τα “μαύρα κουτιά” εντός του οχήματος θα είναι ουσιαστικά άχρηστα για τους ερευνητές ασφάλειας. Η ασφάλεια των οχημάτων προχωρά συνεχώς και δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο αυτά τα πρότυπα δεν μπορούν να αναθεωρηθούν και να ενημερωθούν στο εγγύς μέλλον. Πιστεύουμε ότι αυτό είναι απαραίτητο».
Πως λειτουργεί το «μαύρο» κουτί
Από τις 6 Ιουλίου 2022 όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες τοποθετούν στα νέα μοντέλα ένα σύστημα που παρακολουθεί τα τεχνικά δεδομένα. Τα δεδομένα που καταγράφονται, θα περιλαμβάνουν «την ταχύτητα του οχήματος, το φρενάρισμα, τη γωνία του τιμονιού, την κλίση του στο δρόμο και εάν λειτουργούσαν τα διάφορα συστήματα ασφαλείας του οχήματος, ξεκινώντας από τις ζώνες ασφαλείας». Οι ηλεκτρονικοί καταγραφείς (Electronic Data Recorders) θα συλλέγουν στοιχεία και παραμέτρους, ώστε σε περίπτωση ενός ατυχήματος οι Αρχές να μπορούν να διαλευκάνουν τα αίτιά του (υπερβολική ταχύτητα, απότομη αλλαγή πορείας, κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κ.ά.).
Ειδικότερα, η συσκευή αυτή θα μπορεί να δώσει πολύτιμες πληροφορίες στην εξιχνίαση ατυχημάτων, καθώς με καταγεγραμμένα τα απαραίτητα δεδομένα η ανάλυσή τους θα δίνει πιο σαφή εικόνα για την υπαιτιότητα των εμπλεκομένων οδηγών σε συνάρτηση με τις συνθήκες (καιρικές, ποιότητα ασφάλτου, κλίση στροφής). Συγκεκριμένα, το μαύρο κουτί στα αυτοκίνητα θα καταγράφει τα πάντα: Από την ταχύτητα του αυτοκινήτου, το φρενάρισμα, έως και τη θέση του ΙΧ. Να σημειωθεί, ότι σε πολλές χώρες του εξωτερικού το μαύρο κουτί το τοποθετούν εδώ και πολλά χρόνια χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, παρακινούμενοι από τις ασφαλιστικές εταιρείες, όπως στη Μεγάλη Βρετανία.
Άλλο ένα πιο σημαντικό στοιχείο είναι, ότι σε παλαιότερη έρευνα είχε αποδειχθεί, πως οι οδηγοί που είχαν τοποθετήσει το μαύρο κουτί στο αυτοκίνητό τους, ήταν πιο προσεκτικοί, συμμετείχαν σε λιγότερα τροχαία, από τους οδηγούς που δεν διέθεταν καταγραφέα δεδομένων, ενώ οι θάνατοι νέων οδηγών που είχαν το μαύρο κουτί στο αυτοκίνητό τους μειώθηκε σχεδόν 30%.