Ανέκαθεν το έργο του εκπαιδευτικού ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό και φορτωμένο με βαθιά ευθύνη, καθώς ο ρόλος του δεν περιορίζεται στο να μεταδίδει απλώς εξωτερικές γνώσεις, αλλά επεκτείνεται και στο να διαπαιδαγωγεί, να διαπλάθει το πνεύμα και την ψυχή των παιδιών , να διαμορφώνει ελεύθερους και αυθύπαρκτους ανθρώπους.
Στις μέρες μας ωστόσο το έργο του εκπαιδευτικού προβάλλει ακόμα πιο απαιτητικό και βαρύ, καθώς ζούμε σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο, όπου καθημερινά δεχόμαστε πλήθος πληροφοριών που θα πρέπει να διαχειριστούμε. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο εκπαιδευτικός οφείλει να διαμορφώσει ανθρώπους με ευέλικτη, κριτική και δημιουργική σκέψη, ικανούς να προσαρμόζονται στο διαρκώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον και με ισχυρή πνευματική και ηθική θωράκιση.
Ακολουθεί συνέντευξη της κ. Στεφανίας Νικολάου και της κ. Έλσας Ελευθεριάδου – Εκπαιδευτικών σχολείου προσχολικής ηλικίας :
- Το σχολείο βοηθά τα παιδιά σε προσχολική ηλικία να αυτονομηθούν ?
Σίγουρα. Ο τέλειος συνδυασμός βέβαια είναι πάντα η συνεργασία δασκάλου και οικογένειας, έτσι ώστε το παιδί να λάβει από παντού τα ερεθίσματα που χρειάζεται, για να γίνει όσο το δυνατόν πιο αυτόνομο μπορεί σε αυτή την ηλικία.
- Πώς βρίσκετε νέες ιδέες για μαθήματα?
Μία τάξη είναι η μικρογραφία της κοινωνίας μας. Για εμάς το να παίρνουμε feedback το τι γίνεται στον κόσμο ‘έξω’ και να το προσαρμόζουμε στην τάξη είναι το ιδανικό , για να μπορέσει μετέπειτα το παιδί να βγει σε αυτόν τον σκληρό κόσμο λίγο πιο έτοιμο και προετοιμασμένο.
- Ποια είναι τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα παιδί στην προσχολική ηλικία?
Το πρώτο και κύριο για όλα τα παιδάκια που αρχίζουν στον παιδικό σταθμό, είναι η αποκοπή από την μαμά τους, όπου μετέπειτα αλλάζει και ξαφνικά δεν είναι πλέον το επίκεντρο του κόσμου! Μόλις ενταχθεί ομαλά βέβαια στην ομάδα της τάξης του, μπορεί να αντιμετωπίσει κάποια προβλήματα ζήλιας και έκφρασης συναισθημάτων. Πολλές φορές θα δεις ότι κάτι απλό για εμάς τους μεγάλους είναι ένα δύσκολο εμπόδιο για ένα μικρό παιδάκι. Τρανό παράδειγμα είναι, ότι μπορεί ένα παιδί να θέλει ένα παιχνίδι και αντί να το ζητήσει, να πάει να το αρπάξει. Μαθαίνουμε λοιπόν πως να βοηθήσουμε τα παιδιά στο να κατακτήσουν και να ξεπεράσουν αυτό το ‘πρόβλημα’.
- Πώς διατηρείτε τον έλεγχο στην τάξη σας?
Είναι μια πολύ καλή ερώτηση! Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεστε οι περισσότεροι γονείς! Μια ομάδα είναι πιο εύκολη στην διαχείριση από μια μονάδα. Τα περισσότερα παιδιά , ακολουθούν τα υπόλοιπα στις δραστηριότητες. Το παν είναι να κρατάς πάντα το ενδιαφέρον τους με διάφορα ερεθίσματα όπως εποπτικό υλικό, εικόνες και ο τρόπος που θα τους το μεταφέρεις να είναι λίγο πιο ευφάνταστος , από ότι μια απλή ανάγνωση για παράδειγμα. Χρησιμοποιούμε επιφωνήματα και κάνουμε συχνές ερωτήσεις, έτσι ώστε στην πορεία να μην χαθεί η προσοχή τους.
- Πώς έχετε χρησιμοποιήσει ή πώς θα χρησιμοποιήσετε την τεχνολογία στην τάξη;
Με μέτρο είναι η σωστή απάντηση! Δυστυχώς ή ευτυχώς η τεχνολογία έχει εξελιχθεί αρκετά και βοηθάει αρκετές φορές σε ένα θέμα που αναπτύσσουμε στην τάξη μας, διότι για παράδειγμα μπορείς να αναλύεις ένα θέμα ώστε να μπορέσουν να το εμπεδώσουν πολύ πιο εύκολα με ένα απλό video και έτσι το αποτέλεσμα τις γνώσης που θα λάβει ένα παιδί, θα είναι πιο ολοκληρωμένο. Δεν το θεωρώ κακό να χρησιμοποιείται λοιπόν και η τεχνολογία μέσα στα πλαίσια του μαθήματος , αρκεί να υπάρχει ένα όριο στον χρόνο τον οποίο χρησιμοποιείται.
- Πώς θα συμμετείχατε σε έναν απρόθυμο μαθητή ?
Το παν είναι μια δασκάλα να μάθει και να ανακαλύψει όλες τις πτυχές του κάθε παιδιού που έχει στην τάξη της ξεχωριστά! Κάποια παιδιά είναι πιο έτοιμα στο να ανοιχτούν και να συμμετέχουν στην ομαδοποίηση της τάξης, κάποια άλλα θέλουν παραπάνω χρόνο και αυτό συμβαίνει, διότι δεν μας γνωρίζουν καλά και για αυτό δεν μας εμπιστεύονται. Πρέπει να κάτσεις με το παιδί και με λόγια καθώς και με πράξεις να κάνεις το παιδί να νοιώσει ασφάλεια μαζί σου , μέσα στον χώρο στον οποίο βρίσκεται. Αυτό είναι για εμένα το κλειδί της πετυχημένης σχέσης δασκάλας- παιδιού. Μόλις νοιώσει ασφάλεια και οικειότητα ένα παιδί με την δασκάλα του, θα την ακολουθήσει σε ό, τι κάνει.
- Η περίοδος του Covid 19 με τους περιορισμούς, πόσο ρόλο έπαιξε στην ομαλή ανάπτυξη των παιδιών , κατά τον εγκλεισμό τους στο σπίτι ?
Η περίοδος αυτή ήταν μια από τις πιο δύσκολες περιόδους για παιδιά, δασκάλες και γονείς. Δυστυχώς υπήρξαν πολλά πισωγυρίσματα στην ανάπτυξη των παιδιών, διότι δεν είχαν τα κατάλληλα ερεθίσματα που θα έπρεπε να έχουν σε αυτή την ηλικία. Ήταν αναγκασμένα να είναι μέσα σε έναν μόνο χώρο με γονείς , που έπρεπε να δουλεύουν χωρίς να υπάρχει καμία βοήθεια από το γύρω περιβάλλον.
- Υπήρξε καθολική παύση μαθητή από το σχολείο κατόπιν απαγορεύσεων Covid 19 , λόγω φόβου ?
Όχι ιδιαίτερα. Οι περισσότεροι γονείς ανυπομονούσαν να γυρίσουν στην καθημερινότητά τους και να μπουν και αυτοί και τα παιδιά τους σε μια σειρά όπως ήταν και το ‘φυσιολογικό’. Ο φόβος ασφαλώς υπήρχε, αλλά χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συνεχίστηκε ο εγκλεισμός περεταίρω από το αναγκαίο .
- Συναντήσατε αλλαγές στην συμπεριφορά παιδιών , μετά την επιστροφή τους στο σχολείο , κατόπιν περιόδου απαγορεύσεων Covid19 είτε κατόπιν μακρόχρονης απουσίας λόγω ασθένειας ?
Ασφαλώς. Υπάρχει αλλαγή στην συμπεριφορά των παιδιών εάν περάσουν ένα Σαββατοκύριακο στους παππούδες ή ύστερα από καλοκαιρινές διακοπές… Οπότε φανταστείτε τι έγινε μετά από την περίοδο των απαγορεύσεων! Τα παιδιά είχαν μάθει σε άλλους ρυθμούς, δεν είχαν καν συνηθίσει να ξυπνάνε νωρίς! Καλώς ή κακώς είχαν μάθει σε ένα ‘βαρετό’ πρόγραμμα, χωρίς ερεθίσματα και φαντασία και μην ξεχνάμε την λυπηρή προσκόλληση στις οθόνες. Ένα απίστευτο αλλά αληθινό παράδειγμα , είναι ότι ένα παραμύθι ήταν δύσκολο να τους κρατήσει την προσοχή , διότι είχαν μάθει στην γρήγορη εναλλαγή εικόνων των video!!!
- Οι ιώσεις αυτήν την εποχή , δεν επιτρέπουν στα παιδιά να βρίσκονται στο σχολείο πολλές φορές κατά την διάρκεια των χειμερινών μηνών …Πως αναπληρώνετε το κενό , κατά την επιστροφή τους ?
Έχουμε την τύχη να μην είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε ένα αυστηρό πρόγραμμα σπουδών καθώς δεν έχουμε κάποια ύλη να ολοκληρώσουμε. Αυτό σημαίνει ότι και 1-2 εβδομάδες να λείψει ένας μαθητής, μπορεί γρήγορα να ξανά μπει στο κλίμα της ομάδας. Η καθημερινότητα στην τάξη αποτελείται από «ρουτίνες» τις οποίες τα παιδιά μαθαίνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Ρουτίνα είναι η ώρα της παρεούλας για παράδειγμα όπου θα πούμε τις ημέρες, την ημερομηνία θα μιλήσουμε για τον καιρό ή πώς περάσαμε την προηγούμενη ημέρα. Επιπλέον, σημαντική βοήθεια στην εύκολη μετάβαση του μαθητή που απουσίαζε για μέρες, είναι το θερμό καλωσόρισμα από τους φίλους του. Αυτό είναι κάτι που δουλεύεται όσες μέρες λείπει, με το να ενημερώνουμε τα παιδιά για το λόγο της απουσίας του καθώς και την εξέλιξη της υγείας του. Επιπρόσθετα, βοηθάει το να απαριθμούμε και να βάζουμε τις κάρτες με τα ονόματά των απόντων στο αντίστοιχο καλαθάκι.
- Ποιό πρωτόκολλο απουσιών υγείας ακολουθείται για τους μικρούς μαθητές , κατά την απουσία τους , λόγω ασθένειας ?
Στη δεύτερη ημέρα απουσίας ενός μαθητή , τηλεφωνούμε στους γονείς του για να ενημερωθούμε για τον λόγο. Ανάλογα με τα συμπτώματα του παιδιού, προτείνουμε την ημέρα επιστροφής του. Απαιτείται ο μαθητής να είναι ένα 48ωρο απύρετος πριν την επάνοδο του. Όσο αφορά το βήχα και την καταρροή, είμαστε πιο δεκτικοί καθώς είναι συμπτώματα τα οποία μπορεί να κάνουν πολλές μέρες να υποχωρήσουν, χωρίς ωστόσο το παιδί να μπορεί να μεταδίδει πλέον.
- Αν ήσασταν Υπουργός Παιδείας , για μία ημέρα τι θα αλλάζατε στην εκπαίδευση?
Στο δικό μας κομμάτι, αυτό της προσχολικής αγωγής οι ουσιαστικές αλλαγές που θα έκανα θα ήταν τρεις. Η πρώτη έχει να κάνει με την αξιολόγηση όλου του προσωπικού που εργάζεται σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία από έναν ανεξάρτητο φορέα. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε για άσχημα περιστατικά από συμπεριφορές δασκάλων απέναντι σε παιδιά. Είναι μια δουλειά που πρέπει να την αγαπάς βαθιά για να την κάνεις σωστά. Η δεύτερη θα ήταν να γίνει η εργασία μας 6ωρη. Θεωρώ πολύ δύσκολο να είναι κάποιος στην εγρήγορση που πρέπει να είναι όντας υπεύθυνος, πέρα από όλα τα άλλα, για την ασφάλεια των παιδιών για τόσες ώρες συνεχόμενες. Δεν πρόκειται για μια δουλειά γραφείου στην οποία μπορείς να κοιτάξεις και ένα 10’ έξω από το παράθυρο σου και να αφήσεις το μυαλό να ταξιδέψει κι έτσι να επιστρέψεις αποδοτικός. Στην τάξη τα μάτια και τα αυτιά οφείλουν να είναι πάντα ανοιχτά! Στους παιδικούς σταθμούς, δεν υπάρχουν διαλείμματα για να βρεθεί αυτός ο χρόνος αποσυμπίεσης. Επιπλέον, η τρίτη αλλαγή και πολύ σημαντική για μένα, θα ήταν η δωρεάν παροχή επιμορφωτικών σεμιναρίων προς όλους τους εκπαιδευτικούς.
Για όλα τα παραπάνω οφείλουμε να τιμάμε τις καθημερινές και πολύτιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών για την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους τους μαθητές, όλων των βαθμίδων και την κοινωνία γενικότερα, αναδεικνύοντας τον κεντρικό τους ρόλο μέσα από την ακαδημαϊκή γνώση και την καλλιέργεια αξιών, στάσεων και δεξιοτήτων που προσφέρουν στους μαθητές τους , μικρούς και μεγάλους ! ‘Άλλωστε στους γονείς μας οφείλουμε το ζην , αλλά στους δασκάλους μας το ευ ζην …
- Εβδομαδιαία πρόβλεψη ζωδίων από τον Αστρολόγο – Μελλοντολόγο Νίκο Γεννηματά - April 28, 2024
- Χώροι πολιτισμού : Πόσο πολιτισμένοι είμαστε τελικά; - April 21, 2024
- Εβδομαδιαία πρόβλεψη ζωδίων από τον Αστρολόγο – Μελλοντολόγο Νίκο Γεννηματά - April 21, 2024