Ο τυφώνας νεανική παραβατικότητα-σχολική βία σαρώνει την ελληνική κοινωνία

 

Αντιμέτωποι με θλιβερά περιστατικά βίας εντός και εκτός της σχολικής κοινότητας έχουν έρθει μαθητές,εκπαιδευτικοί και γονείς. Η τελευταία τραγική απώλεια του 14 χρόνου μαθητή άνοιξε τον Ασκό του Αιόλου ώστε μικροί και μεγάλοι επιτέλους να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Αποτελεί πλέον παθογένεια της ελληνικής κοινωνίας γιατί τα περιστατικά είναι συχνά επαναλαμβανόμενα ιδιαίτερα με την πανδημία του κορονοϊού.

Βαγγέλης Γιακουμάκης  η υπόθεση που σόκαρε το πανελλήνιο

 

Εφτά χρόνια από την τραγική ιστορία του φοιτητή Βαγγέλη Γιακουμάκη που αποτέλεσε το πρώτο θύμα σωματικής και λεκτικής βίας από τους συμφοιτητές του και ακόμα συζητάμε για τις αιτίες και τις λύσεις του φαινομένου. Ο Βαγγέλης έγινε σύμβολο για την καταπολέμηση του bullying και της νεανικής παραβατικότητας με την ελπίδα να αλλάξει η κατάσταση. Ένοχοι κρίθηκαν οι κακοποιητές του Βαγγέλη Γιακουμάκη αλλά οι θύτες αυξάνονται μαζί και τα θύματά τους. Δυστυχώς   η πραγματικότητα μας διαψεύδει.

Μετά τον Βαγγέλη ο Άλκης

 

Άλλος ένας νέος θύμα αυτή τη φορά νεανικής και οπαδικής βίας ταυτόχρονα o Άλκης Καμπανός. Έχασε τη ζωή του επειδή ήταν Άρης, από τη λεγόμενη τυφλή οπαδική βία. Ένα άθλημα δημοφιλές στη νεολαία κατέληξε να είναι η αφορμή για τη δολοφονία του Άλκη. Τα αίτια είναι βαθύτερα και χρήζουν  ποιοτικής ανάλυσης αν θέλουμε να εξαλείψουμε το φαινόμενο. Ο άδικος χαμός ενός νέου από  βία, η λεγόμενη εν ψυχρώ δολοφονία χρειάζεται μέτρα δραστικά από την πολιτεία.

Προς διερεύνηση της αιτίας θανάτου του 14χρονου

 

Το τελευταίο περιστατικό του άδικου χαμού του 14χρονου μαθητή ξετυλίγει το “μίτο της Αριάδνης” για την κατάσταση που επικρατεί στα ελληνικά σχολεία. Μαθητές με στοιχεία έντονης παραβατικής συμπεριφοράς εκδηλώνουν βίαιη συμπεριφορά σε συμμαθητές τους συνήθως σωματικά αδύναμους. Έχουν μέσα τους έντονο θυμό και τον εκδηλώνουν σε  συνομήλικους  τους με σκοπό να  τους τραυματίσουν ψυχολογικά και σωματικά. Βέβαια ακόμα η υπόθεση διερευνάται για τα ακριβή αίτια θανάτου. Δηλαδή  αν ήταν όντως bullying ή ένα challenge. Παρόλα αυτά αποτελεί κομβικό σημείο ώστε να ανοίξουν στόματα και να μιλήσουν.

Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού («school bullying»). Αυτή την ημερομηνία πραγματοποιούνται στα σχολεία δράσεις για την ανάπτυξη πρωτοβουλιών και δράσεων με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ των μαθητών στο σχολείο. Η βία στο σχολείο μας απασχολεί συνήθως όταν  ασκείται κυρίως σωματικά όμως η λεκτική επιθετικότητα, η κρυμμένη επιθετικότητα  και ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός είναι οι πιο σύγχρονες μορφές βίας που όπως δείχνουν τα στοιχεία κυριαρχήσουν.

Αναζητώντας τις ευθύνες

 

Ο σχολικός εκφοβισμός και η νεανική παραβατικότητα είναι η ευκαιρία ώστε να διερευνήσουμε το ρόλο του σχολείου, της οικογένειας και της κοινωνίας για την έξαρση του φαινομένου. Το ερώτημα του τύπου η κότα κάνει το αυγό ή το αυγό την κότα στην περίπτωση αυτή ταιριάζει απόλυτα. Όλοι μας από τον τομέα που αφορά τον κανένα μας έχει μερίδιο ευθύνης ως προς τη νεολαία που γαλουχούμε που είναι το μέλλον του τόπου μας. Ένα λαμπρό μέλλον βασίζεται σε νέους φωτεινούς. Ας επενδύσουμε στην αγάπη, στο σεβασμό, στην αλληλεγγύη, σε αξίες και ιδανικά που το τελευταίο καιρό εκλείπουν.

Aνατολή Π.Κωνσταντινίδου

Εκπαιδευτικός

Δημ.Σύμβουλος-πρ.Αντιδήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη

Εμπνεύστρια δράσης “ΛΥΣΕ ΤΗ ΣΙΩΠΗ”